Næstformand forsvarer gratis parkering: »Om det giver 10 procent flere elbiler, ved jeg ikke. Men vi sender et signal«

Steen Bording Andersen
Illustration: Aarhus Kommune. Se større version
Trods kritik holder Aarhus Kommune fast i at give elbiler gratis parkering. Næstformand for Teknisk Udvalg er overbevist om, at det kan få flere til at vælge en elbil.
Interview8. september 2021 kl. 05:02
errorÆldre end 30 dage

Gratis parkering til elbiler risikerer at give mere trængsel på vejene i Aarhus og dermed øge luftforureningen fra de mange benzin- og dieselbiler i byen. 

Men trods advarsler fra eksperter fra byens egen teknik- og miljøforvaltning, som vi beskrev mandag, har Aarhus Byråd vedtaget at indføre de favorable parkeringsforhold alligevel.

Næstformand for Teknisk Udvalg Steen Bording Andersen (S) forklarer her, hvorfor byen har valgt at sidde advarslerne overhørig.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#1
Henrik Juul Størner
8. september 2021 kl. 11:11

Fra Københavns Kommunes hjemmeside https://www.kk.dk/ladestandere

Ja, det er gratis at parkere sin elbil, elmotorcykel eller brintbil på alle offentlige parkeringspladser i København – undtagen i de underjordiske parkeringsanlæg.

#2
verified_user
editor
Christian Rantorp
8. september 2021 kl. 11:21

Hej Henrik,

Ja, netop. Den århusianske forvaltning har derfor også efterspurgt erfaringer med det initiativ, men København har ikke haft mulighed for at evaluere sin ordning (på grund af Corona mv.). Eksperter, norske som danske, peger dog på, at problematikken også gør sig gældende andre steder, eksempelvis i København, hvor gratis parkering for besøgende risikerer at skabe øget konkurrence om de få offentlige parkeringspladser, hvilket giver trængsel (søgetrafik) og deraf øget luftforurening.

I sin anden delrapport skriver Eldrup-kommissionen desuden, at de "regler der indføres, mens der kun er få elbiler, bør udformes, så de også er hensigtsmæssige, når hovedparten af bilerne kører på el. Kommissionen anbefaler derfor, at parkeringsregler i udgangspunktet ensrettes for alle drivmiddeltyper, så elbiler fx ikke længere kan parkere gratis i byerne": https://fm.dk/media/18492/delrapport-2_veje-til-en-veludbygget-ladeinfrastruktur_web_a.pdf

Vh Christian