Næstformand forsvarer gratis parkering: »Om det giver 10 procent flere elbiler, ved jeg ikke. Men vi sender et signal«

8. september 2021 kl. 05:022
Steen Bording Andersen
Illustration: Aarhus Kommune.
Trods kritik holder Aarhus Kommune fast i at give elbiler gratis parkering. Næstformand for Teknisk Udvalg er overbevist om, at det kan få flere til at vælge en elbil.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Gratis parkering til elbiler risikerer at give mere trængsel på vejene i Aarhus og dermed øge luftforureningen fra de mange benzin- og dieselbiler i byen. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
8. september 2021 kl. 11:11

Fra Københavns Kommunes hjemmeside https://www.kk.dk/ladestandere

Ja, det er gratis at parkere sin elbil, elmotorcykel eller brintbil på alle offentlige parkeringspladser i København – undtagen i de underjordiske parkeringsanlæg.

2
Redaktør -
8. september 2021 kl. 11:21
Redaktør

Hej Henrik,

Ja, netop. Den århusianske forvaltning har derfor også efterspurgt erfaringer med det initiativ, men København har ikke haft mulighed for at evaluere sin ordning (på grund af Corona mv.). Eksperter, norske som danske, peger dog på, at problematikken også gør sig gældende andre steder, eksempelvis i København, hvor gratis parkering for besøgende risikerer at skabe øget konkurrence om de få offentlige parkeringspladser, hvilket giver trængsel (søgetrafik) og deraf øget luftforurening.

I sin anden delrapport skriver Eldrup-kommissionen desuden, at de "regler der indføres, mens der kun er få elbiler, bør udformes, så de også er hensigtsmæssige, når hovedparten af bilerne kører på el. Kommissionen anbefaler derfor, at parkeringsregler i udgangspunktet ensrettes for alle drivmiddeltyper, så elbiler fx ikke længere kan parkere gratis i byerne": https://fm.dk/media/18492/delrapport-2_veje-til-en-veludbygget-ladeinfrastruktur_web_a.pdf

Vh Christian