Movia har droppet tagmonteret pantograf på elbusser efter testforsøg

Københavns nye elbusser på linje 2A bliver uden en tagmonteret pantograf, når de hurtiglader. I stedet sidder pantografen i laderen ved endestationen.
Fra på søndag bliver passagererne på buslinjerne 2A og 18 fragtet frem og tilbage i København og på Frederiksberg med elbusser. For linje 2A’s vedkommende vil der være tale om endestationsopladte elbusser fra den hollandske busproducent VDL.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om nye elbusser:
  • Linje 2A og 18 er de første buslinjer i København og Frederiksberg, som alene betjenes med store elbusser.
  • Movia modtager støtte fra EU's ELENA facilitet under Horizon 2020 programmet til at forberede omstilling af busser og havnebusser til eldrift.

Linje 2A

  • På linje 2A anvendes 18 meter endestationsopladte elbusser, der er produceret af den hollandske busproducent VDL og er udstyret med et 288 kWh kørebatteri af typen NMC (nikkel-mangan-kobolt). Batteriet vejer 3 tons.
  • Busserne på linje 2A oplades primært ved endestationerne i Tingbjerg og på Refshaleøen med en standermonteret pantograf. Der er etableret fire ladestationer, hvor busserne kan lades med op til 450 kW. Opladningen i byrummet er planlagt til i gennemsnit til at vare 6,5 minutter. Busserne oplades også om natten på busoperatørens garageanlæg, hvor en opladning varer cirka seks timer.
  • Busserne på linje 2A kører 1,6 millioner kilometer om året, og der forventes at være 6 millioner passagerer årligt.
  • Kabineopvarmningen på linje 2A sker alene med el.
  • Arriva Danmark har vundet opgaven med at køre busserne på linje 2A.

Linje 18

  • På linje 18 anvendes 12 meter depotopladte elbusser, der er produceret af den kinesiske elbusproducent BYD. Busserne er udstyret med 348 kWh kørebatteri af typen LFP (litiumjernfosfat). Batteriet vejer 3 tons.
  • Al opladning finder sted på busoperatørens garageanlæg, hvor det tager ca. 3,5 timer at lade batteriet helt op.
  • Busserne på linje 18 kører 1,7 millioner kilometer om året, og der forventes at være 4,8 millioner passagerer årligt.
  • Ved lave udetemperaturer anvender busserne på linje 18 HVO-biodiesel til kabineopvarmning. Dette skyldes, at opvarmning alene med el ved lave udetemperaturer kræver meget strøm.

Kilde: Movia.