Motorleverandør snød DSB, blev dømt og ville tvinge DSB til at opgive erstatning. Nu har DSB indgået forlig og betalt 50 mio. kroner

DSB, IC3
IC3-togene blev leveret til DSB over en tiårig periode fra 1989 til 1998, så de ældste togsæt er i dag er ude over deres tekniske levetid på 30 år. På grund af IC4-fiaskoen skal de imidlertid køre til 2028-2030. Behovet for levetidsforlængelse har været medvirkende til, at DSB indgik forlig med motorproducent, der ved flere instanser er dømt for at snyde DSB og presse konkurrenter ud af markedet med ulovlige metoder. Illustration: DSB. Se større version
Selv om den tyske motorleverandør Deutz og virksomhedens danske forhandler er dømt for at snyde DSB i en sag om reservedele til IC3, har DSB i al stilhed indgået forlig og købt ind for 50 mio. kroner hos de dømte. Motorleverandøren er nemlig afgørende for, at DSB kan holde liv i IC3.
28. januar 2021 kl. 09:42
errorÆldre end 30 dage

»Vi har små 400 Deutz motorer liggende i vores IC3 tog, så det ville være meget omkostningstung af skifte motorleverandør i en sag, hvor parterne kunne forlige en tvist.«

Sådan lyder DSBs forklaring på, at virksomheden i al stilhed har indgået et forlig med den tyske motorleverandør Deutz, som ved flere instanser - senest Sø- og Handelsretten - er blevet dømt for at have snydt DSB til at betale overpriser og presse en konkurrerende dansk underleverandør ud af markedet ved både at nægte at levere reservedele og presse forhandlere til at afvise bestillinger til DSBs motorer. 

Ville ikke acceptere konkurrents sejr

Sagen startede i 2010, hvor DSB stod overfor at skulle renovere dieselmotorerne i virksomhedens IC3-tog. DSB henvendte sig først til Deutz og virksomhedens danske forhandler Diesel Motor Nordic (DMN), men deres tilbud var dyrere, end DSB mente var rimeligt, og DSB fik endda mistanke om, at Deutz forsøgte at prakke DSB flere reservedele på, end der var brug for. I stedet indgik DSB en aftale med et konsortium af fire virksomheder - heriblandt virksomheden Fleco, der skulle sørge for at levere en række kritiske reservedele, som kun blev produceret af Deutz - mens DSBs egne værksteder skulle stå for reparationerne. 

Kontrakttildelingen stoppede imidlertid ikke Deutz og DMN. De aftalte i stedet at sabotere reparationsprojektet ved at forhindre Fleco og konsortiepartnerne i at købe de dele, som de kun kunne få fra Deutz. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.