Minister: BRT-baner kan gøre det attraktivt at teste selvkørende busser i Danmark

Foto : Scania

Minister: BRT-baner kan gøre det attraktivt at teste selvkørende busser i Danmark

De små, førerløse shuttle-busser har det svært i blandet trafik, hvor hastigheden typisk er meget lav. Men på en BRT-bane, hvor bussen kører i eget tracé, kan førerløse busser blive nemmere at få op i fart, lyder det i ny undersøgelse. Transportminister ser store perspektiver i BRT.
Gummihjul i stedet for skinner på Østbanen har lange perspektiver, og derfor hælder regionsrådsformand i Region Sjælland Heino Knudsen til at droppe planerne om at asfaltere strækningen og i stedet satse på sporrenovering. Det siger han til MobilityTech.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om undersøgelse af BRT på Østbanen:
  • Skinnerne på Østbanen står til en udskiftning, og der køres i øjeblikket med sænket hastighed.
  • Analysen supplerer den af regionen allerede igangsatte projektforberedelse af sporrenoveringen af Østbanen.
  • Undersøgelsen blev igangsat den 28. januar 2020 og er gennemført af Vejdirektoratet og Movia med Cowi som konsulent.

Undersøgelsen af en grøn regional BRT-løsning på Østbanen viser blandt andet, at

  • Anlægsprisen for en BRT-løsning på Østbanen er 804,6-892,4 millioner kroner inklusiv 40 procents korrektionstillæg.
  • Der er potentielt store årlige driftsbesparelser ved en BRT i forhold til toget.
  • Undersøgelser og etablering af en færdig BRT-løsning på Østbanen forventes at tage cirka seks år; heraf cirka to år til selve anlægsarbejderne.
  • Rejsetiden vil blive forlænget med et til fem minutter i forhold til den nuværende togbetjening afhængigt af frekvens og hastighed.

Kilde: Transportministeriet.