Metroens skaber forsvarer trevognstog: »Jeg har aldrig forsøgt at snyde nogen«

39 nye tog er klar til at indtage København under jorden.
Illustration: Christian Rantorp. Se større version
Det var den rigtige beslutning at skære antallet af vogne i et metrotog ned, da den første metro blev anlagt, fastslår metrodirektør Anne-Grethe Foss.
Interview17. september 2020 kl. 11:09
errorÆldre end 30 dage

Måske fremstår nogle af hendes interviewsvar fra 1990’erne i dag unuancerede. Men Anne-Grethe Foss, medlem af Ørestadsselskabets daværende topledelse og i dag direktør i Metroselskabet, står stadig på mål for sine valg. Også selv om beslutningen fra 1996 om at forkorte metrotogsættene fra fire til tre vogne i de kommende år står til at blive omgjort med enorme passagergener og milliardudgifter til følge.

For da M1 og M2 var under planlægning, flygtede borgerne fra København, og det var umuligt at forudse befolkningstilvæksten og metroens store succes.

»Håbet var, at metroen ville være med til at sætte mere gang i København. Men selv med den forhåbning forventede vi først at nå kapacitetsgrænsen i 2030. Derfor satsede vi på trevognstog, men lod stationerne være lange nok til firevognstog.«

Da metroen blev besluttet, lød prognosen på 80 millioner passagerer i 2030. Sidste år kørte 67 millioner med M1 og M2. I seneste forretningsplan skriver Metroselskabet, at man når 80 millioner i 2025 – men kapaciteten bliver presset fra 2020.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.