Rulletrapperne på Cityringens stationer er ikke så stabile som håbet.
Rulletrapperne på Cityringens stationer er ikke så stabile som håbet.

Foto : Morten Munk Andersen

Metroens to år gamle rulletrapper hyler og hviner: Mistænker byggestøv og stilladser

Sjusket anlægsarbejde er ifølge Metroselskabet årsagen til løbende driftsproblemer med rulletrapperne på Cityringen. CMT afviser. Rulletrappestriden skal i sidste ende afgøres i retten.
Hovedstadspendlere vil vide, at det langt fra er usædvanligt at støde på pibende rulletrapper på Cityringens metrostationer. Og nu viser det sig, at det er en indikation på et problem, som kræver mere end et skvæt olie at løse.  For rulletrapperne på den blot to år gamle Cityringens metrostationer har langt fra den ydeevne, som man håbede på. 
Få fuld adgang til MobilityTech?
MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.
Prøv MobilityTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Cityringen

Cityringen (M3) er en 15,5 km lang udvidelse, der består af 17 underjordiske stationer, til Københavns eksisterende metrolinjer M1/2.
Den åbnede med et års forsinkelse i efteråret 2019.

Metroen blev bygget af entreprenørkonsortiet Copenhagen Metro Team (CMT), som består af de italienske virksomheder Salini Impregilo S.p.A.( i dag Webuild), Tecnimont og Seli.

De førerløse tog er fra italienske Ansaldo, hvis delejede datterselskab Metro Service driver den københavnske metrotrafik.

Samlet pris: 25 mia. kroner.