Mercedes-Benz har haft tilladelse til at teste selvkørende biler i områderne i og omkring Sunnyvale/Californien i USA siden 2014 samt Sindelfingen/Böblingen i Tyskland siden 2016.
Mercedes-Benz har haft tilladelse til at teste selvkørende biler i områderne i og omkring Sunnyvale/Californien i USA siden 2014 samt Sindelfingen/Böblingen i Tyskland siden 2016.

Foto : Daimler

Mercedes-Benz vil have sin robottaxa klar i 2021

De kommende år bliver langt fra business as usual for det tyske luksusmærke Mercedes Benz. Inden for fire år satser tyskerne på at introducere 10 nye elbiler og en selvkørende bil på Niveau 4.
For den tyske bilgigant Mercedes-Benz betød innovation i mange år, at man bare skulle gøre den nye S-klasse lidt bedre end den forrige model. Så skulle forbrugerne nok købe den. Men for det tyske luksusmærke, hvis medstifter Carl Friedrich Benz fik patent på den første benzinmotor for over 130 år siden, er den tid for længst forbi.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Nvidia lever AI-platform
  • En afgørende faktor for fuldt-selvkørende og førerløse biler i by-miljøer er en pålidelig genkendelse af bilens omgivelser ved hjælp af diverse sensorer. At analysere og tolke data for derefter at omsætte dem til kørekommandoer i løbet af meget kort tid kræver enorm computerkraft, en redundant systemarkitektur samt det højeste niveau af sikkerhed.
  • For at opnå dette høje niveau af sikkerhed bliver de nødvendige computeroperationer foretaget i parallelle kredsløb. Det betyder, at systemet øjeblikkeligt har et alternativt system at trække på, hvis det er nødvendigt.
  • Bosch og Daimler baserer selve køresystemet på en kontrolenhed bestående af adskillige individuelle kontrolenheder. Den amerikanske teknologivirksomhed, Nvidia, leverer platformen, som kræves til dette. Denne platform skal også køre algoritmerne fra Bosch og Daimler, som er baseret på kunstig intelligens og styrer selve køretøjets bevægelse.
  • Netværket af kontrolenheder samler data fra alle sensorer (både radar, video, lidar og ultralyd), evaluerer denne data i løbet af millisekunder og fastslår derefter bilens bevægelse.

Kilde: Mercedes-Benz