Med tak til barndommens modelracerbaner: Legetøj blev inspiration til svensk el-vej

el-vej, el-veje
Illustration: Bjørn Godske. Se større version
MobilityTech har kørt i en svensk elbus, der bliver opladet under kørslen. Udviklerne håber, at systemet kan føre til mindre batterier i såvel busser som lastbiler og personbiler.
Portræt1. december 2021 kl. 05:32
errorÆldre end 30 dage

Ari Sami er til daglig buschauffør hos Skånetrafiken og kører trolleybus i Karlskrona. Men fra tid til anden tager han en afstikker til den gamle bispeby Lund for at køre cirka 200 meter frem og tilbage ad Getingevägen i et universitetsområde lidt uden for centrum. 

Her har opstartsvirksomheden Elonroad fået installeret et helt unikt opladningssystem til elbiler i vejen, og når Ari Sami tager turen på de 200 meter, kommer energien ikke fra strømaftageren på taget, men fra en helt speciel metallisk børste under bussen, der henter energi fra en strømskinne i vejen. Hvordan det helt konkret virker, vender vi tilbage til – først skal vi ud at køre.

Med om bord er Dan Zethraeus, der i 2013 fik ideen til en anderledes opladning af køretøjer. Han havde gået og tænkt over, at det jo kostede alt for meget energi til fremstilling af batterier, når alle skulle køre rundt i elbiler, der kunne køre 500 km på en opladning:

»Det ville give langt mere mening, hvis vi kunne nøjes med små batterier og så oplade, mens vi kørte,« fortæller han. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.