Med inspiration fra Holland vil København sikre lettere adgang til metroens cykelkældre

Metro, parkering, cykelparkering, cykelkælder
Illustration: Christian Grunert Rantorp. Se større version
Københavns Kommune har sat sig for at teste en række tiltag, som skal få flere til at benytte metroens ofte, ret så tomme, cykelkældre.
Indblik16. december 2020 kl. 05:05
errorÆldre end 30 dage

Metroen i København har i årevis haft svært ved at lokke cyklisterne ned i dybet med deres cykler, og efter åbningen af Cityringen er det ikke gået meget bedre. Cykelkældrene står som regel tomme. 

Nu er kommunen dog klar til i samarbejde med Metroselskabet at teste en række tiltag af, der måske kan få cyklisterne på andre tanker, så kommunen og metroen kan sikre bedre udnyttelse af stationernes cykelfaciliteter.    

Projektet har netop fået det grønne lys af politikerne i Teknik- og Miljøudvalget, hvorfor der nu skal fokus på blandt andet at teste nye slisker på trappen til cykelparkeringskælderen og sørge for bedre information til cyklister i form af dynamisk skiltning. 

Erfaringer vil kunne indgå i arbejdet med at forbedre cykelparkeringskældre ved øvrige metrostationer i Københavns Kommune.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#3
Tobias Melin
9. januar 2021 kl. 23:19

Hvis man skal lære af erfaringerne fra Holland, er man nødt til at forstå, at deres succes med underjordiske cykelparkeringsfaciliteter beror på følgende 3 forudsætninger:

  1. Den underjordiske cykelparkeringsfacilitet skal placeres og designes, så cyklisten ikke oplever, at benyttelse af faciliteten er en omvej.
  2. Det skal gøres obligatorisk at parkere sin cykel i faciliteten (cykler parkeret andre steder fjernes konsekvent og udleveres mod betaling af gebyr).
  3. Faciliteterne skal bemandes i hele åbningstiden for at skabe tryghed for brugerne samt sikkerhed for de parkerede cykler.

For at overføre de hollandske erfaringer til en dansk kontekst, vil det altså kræve, at man dedikerer sig til den komplette løsning i stedet for at lade sig inspirere af enkelte designelementer.

#2
Jens Peter Hansen
18. december 2020 kl. 01:38

Blev der opsat Bikeep docks i sådanne cykelkældere frem for bøjet galvaniseret jern, ville man få foræret helt præcise data til de dynamiske skærme om ledig kapacitet og placeringer. Men med Bikeep vil det måske slet ikke være nødvendig med skilte for at lokke cyklisterne i kælderen: Når de finder ud af, at de blot ved at swipe deres rejsekort kan parkere absolut tyverisikkert, vil ejere af kvalitetscykler nok vælge kælderen.

#1
Søren Sørensen
16. december 2020 kl. 09:05

Har fundet cykelkælderen ved Frederiksberg metro. Fin rullende rampe men der informeres ikke om formålet. Nogen kunne forsøge at cykle ned ad rampen. Dejligt varmt i cykelkælderen og dermed fremmende for uvedkommende ophold. 2 personer holdt “møde” . Ingen tegn på sikkerhedsfremmende tiltag. Lugt af urin. Parkeringskælder passer ind i flow til Metroen, men ikke for adgang til Frederiksbergcentret og CBS. Ved ikke hvor mange der bruger cykel til og fra stationen. Som forholdene er nu kommer min cykel ikke ned i cykelkælderen v. Frederiksberg metro. Det er tryggere at parkere på gadeniveau.