Med i S-togets førerrum: Her blev det nye signalsystem en succes

15. maj kl. 05:051
S-tog
Med udrulningen af det nye signalsystem er flere knapper i førerrummet blevet overflødige, og toget kører automatisk. Lokomotivføreren kan dog om nødvendigt stadig køre toget. Illustration: Jakob Carlsen.
Ingeniøren var med i fører­rummet på en tur fra København til Frederikssund for at høre om signalsystemer og digitaliseringen af S-banen.

Mandag morgen kl. 08:56 sætter Peter Risager sig bag skærmene i førerrummet i S-toget på C-linjen og kører fra Københavns Hovedbanegård mod Frederikssund. Foran ham viser skærmene tydeligt, hvornår han må køre, hvor hurtigt han kører, og hvor på perronen toget befinder sig.

Han har været lokomotivfører for DSB i fire år og nyder sit arbejde. Men de seneste par år har det ændret sig markant. Hvor han tidligere stod for at køre toget, handler jobbet nu langt mere om passagerernes sikkerhed i og omkring toget. Selve togdriften foregår for det meste automatisk.

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten

Fortsæt din læsning

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
22. maj kl. 09:37

Det er glædeligt at læse om den store succes med digitaliseringen af S-banen og implementeringen af det nye signalsystem. En punktlighed på 96,5 procent er imponerende og viser, hvordan teknologi og digitalisering kan forbedre togdriftens pålidelighed.