Med 30 km/t mod færre trafikdræbte i EU, en dødfødt trængselsafgift i København og krav om miljøzoner

19. marts 2021 kl. 05:012
Elbus
Illustration: MAN.
Eldrup-kommissionen vil ikke bare se stiltiende til, at regeringen begraver forslaget om en trængselsafgift, lød det fra kommissionen i denne uge, hvor Ugens transport gør comeback i din indbakke.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Vi forsøger os fra i dag med et mere kompakt, sammenskrevet nyhedsbrev, så fredagens sædvanlige overflyvning atter kan læses som én artikel. 

Gensynet med Ugens transport tager således sin begyndelse i Europas byer, hvor pandemien får flere til at hoppe op på cyklerne. Og som konsekvens af dette opfordres EU-landene til at få farten i byerne ned, skriver European Transport Safety Council (ETSC).

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
19. marts 2021 kl. 10:59

God debut for sammenskrivnning/overflyvning af de aktuelle transport emner.

Sjovt at se førs,t at det nye trængselsafgiftsforslag bliver forkastet uden behandling. Effekten er ellersr en mindre forurening svarende til 20.000 tons CO2 om året. Reducerer også partikelforurening, trafikstøj m.m. i København og Frederiksberg.

Derefter efterlyser Frederiksberg og Københavns kommune tiltag til at mindske luftforureningen i København bl.a. ved miljøzoner for personbiler og andre tiltag.

Interessant hvis transporteksperter fik samme gennemslagskraft på politiske beslutninger som epidemiloger. Så ville der være 30 km zoner, miljø og trængselsafgift inden sommer 21. Samtidig ville mange forretningsstrøg blive gå/cykle gader og forretningerne ville sælge mere. Når trafikstøjen forsvinder bliver lejlighederne på de førhen trafikbelastede gader mere attraktive. Der bruges milliarder på at mindske dødelighed ved Corona. Men indbyggere i hovedstaden dør for tidligt grundet luftforurening fra biler. Den samfundsmæssige effekt er høj grundet hospitalsbehandling. Sygdommene udmønter sig typisk i luftvejene - iøvrigt samme kategori som Covid19 patienter. Ville det ikke være rimeligt at sygdom grundet menneskeskabt lufforurening fik samme bevågenhed som Covid19. Begge sygdomme kan ramme alle - især i byerne.

1
19. marts 2021 kl. 10:19

Det er rigtigt godt med denne overview over aktuelle emner. Tak for det!