Mangel på specialister forsinker opgradering af Aarhus-Langå

Foto : Steffen McGhie

Mangel på specialister forsinker opgradering af Aarhus-Langå

Rejsende med tog fra Aalborg til Aarhus må vente endnu et år på at få sat hastigheden op på strækningen. Banedanmark mangler valideringressoucer, skriver transportministeren i et brev til Folketingets Transportudvalg.
Endnu et baneprojekt bliver nu udskudt. Det drejer sig om hastighedsopgraderingen af strækningen strækningen Aarhus-Langå, som i stedet for 2021 først vil være på plads i 2022. Det skriver transportministeren i en orientering til folketingets Transportudvalg.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Nævnte firmaer

Fakta: Inspektion og godkendelse

Validatorer er sikringsteknikere, som inspicerer og godkender nye installationer på jernbanen. Banedanmark anslår, at der i alt er cirka 50 tilgængelige validatorer på jernbaneområdet i Danmark.

De fordeler sig over forskellige anlægstyper. Typisk er der fem-ti personer, der er certificeret til de enkelte typer, vurderer Banedanmark, men for nogle af de mest kritiske er der kun ganske få.

De største flaskehalse er ifølge styrelsen inden for følgende certificeringer: trafikal ATC (togkontrolsystem), stationssikringsanlæg (DSB fra 1972, DSB64, DSB53/54, potentielt DSB1990), linjeblokanlæg (DSB 53/54, DSB57) og på overkørsler.

Banedanmark har nu i forbindelse med regeringens serviceeftersyn af jernbanen »genvurderet behovet for at foretage tilpasninger i Banedanmarks samlede projektportefølje for at bringe valideringsressourcer og behov i balance til og med 2021«.