Lobbyisterne sejrer, forskerne måber: Tredje limfjordsforbindelse er et dårligt projekt

Motorvej Aalborg tunnel
Illustration: Vejdirektoratet. Se større version
Regeringen vil skabe »trafikal robusthed« i det nordjyske trafiksystem med en Egholmlinje, men anlægget til 7 mia. kroner ser forskerne ikke meget fornuft i.
19. maj 2021 kl. 05:00
errorÆldre end 30 dage

»En god investering.«

Sådan lyder slaglinjen på en pjece for den såkaldte Egholmlinje, som komitéen for en 3. Limfjordsforbindelse står bag, hvor det blandt andet hedder, at kapaciteten snart er opbrugt, at Egholmforbindelsen er en god samfundsøkonomisk investering, at den vil skabe vækst, og at staten investerer minimalt i nordjyske veje.

Komitéen repræsenteres af alt fra den nordjyske regionsrådsformand og nordjyske borgmestre til en lange række erhvervsdrivende og erhvervsorganisationer, og som med regeringens udspil til en infrastrukturplan frem mod 2035 for alvor ser ud til at have vind i sejlene.

I regeringens udspil er den 3. limfjordsforbindelse via Egholm nemlig en af de helt centrale skikkelser.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.