Lettere elbil og længere rækkevidde: Batterier som del af den bærende konstruktion

12. september kl. 05:00
Elbil
Illustration: Leap Motors.
Konsekvensen af integrerede batterier i karosseriet er, at de bliver vanskeligere at udskifte og genbruge. Dansk ekspert ser både fordele om ulemper.

Det er egentlig meget simpelt: En elbil med lang rækkevidde kræver store batterier.

Men store batterier er tunge. Derfor går bilproducenter nye veje for at gøre elbilernes batteri til en del af bilernes bærende struktur i stedet for en stor tung klump i bunden af bilen.

Løsningen hedder Cell-To-Pack (CPT) eller Cell-To-Chassis (CTC), og det er store batteri- og elbilproducenter som CATL, BYD og Tesla, der er i front.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger