De første skinner er på vej i Odense.
De første skinner er på vej i Odense.

Foto : Christian Rantorp

Letbanedirektør: Vi havde foretrukket et batteritog

Efter planen får Odense sin egen letbane om to år. Men det bliver ikke den batteridrevne version, direktøren havde håbet på. Alligevel er den at foretrække frem for en BRT-løsning, mener han.
Danmark er blot få år fra at få sin anden letbane. Når togpassager træder ud fra Odense Banegårds Center i disse dage, vil de befinde sig midt på en byggeplads. Allerede nu bliver den almindelige biltrafik ledt bagom det store bygningskompleks i hjerte af byen, fordi pladsen foran fremover skal være forbeholdt den nye letbane og byens busser, når letbanen efter planen åbner i slutningen af 2020.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om letbanen
  • Odense Letbane forventes at være færdigbygget til at gå i drift i slutningen af 2020.
     
  • Letbanen har et samlet budget på cirka tre milliarder kroner (i 2014-priser).
     
  • Odense Letbanes første etape bliver cirka 14,5 kilometer lang. 
     
  • Den kommer forbi byens nøglepunkter og kraftcentre for udvikling.
     
  • Der bliver i alt 26 stationer på linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd.
     
  • Hele turen fra Tarup til Hjallese forventes at tage omkring 42 minutter.
     
  • Der forventes afgang fra hver station otte gange i timen i dagtimerne.
     
  • Et letbanetog er en moderne sporvogn - cirka 32 meter lang.
     
  • Et enkelt letbanetog kan have mere end 200 passagerer ad gangen.
     
  • Der forventes cirka 34.000 passagerer på en hverdag - 1 million på en måned.
     
  • Letbanen skal skabe tæt sammenhæng med det øvrige bus- og tognet.

Kilde: Odense Letbane.