Lavere hastighed efterspørges: Men kommuner må ikke være med i forsøgsordning

bil, trafik, Store Kongensgade
Ring 2 eller bare O2 er navnet på den ringvej, som sender gennemkørende trafik gennem det centrale København. Her er det myldretidstrafik på Store Kongensgade. Illustration: Christian Rantorp. Se større version
En række kommuner havde gerne fået muligheden for at deltage i forsøgsordning, hvor udvalgte kommuner ifølge bekendtgørelse får nemmere ved at sætte hastigheden ned.
6. december 2021 kl. 05:56
errorÆldre end 30 dage

I Herlev Kommune har der i mange år været fokus på lokale hastighedsgrænser, som kan være både til gavn for trafiksikkerheden, trygheden samt mindre støj fra trafikken.

Kommunen havde derfor også set frem til at få større fleksibilitet og mulighed for lokale tilpasninger af hastighedsgrænserne. Dog er Herlev Kommune ikke beliggende i en af de fem udvalgte politikredse, som får lov at eksperimentere med lavere hastigheder på de kommunale veje, som du kan læse mere om her

Og det ærgrer man sig over, skriver Søren Nielsen fra Center for Teknik og Miljø i Herlev Kommune.

»Vi ser derfor meget gerne, at flere kommuner kan ansøge om deltagelse i forsøgsordningen, for hermed at kunne opnå flest mulige erfaringer og for fortsat at kunne arbejde med tilpasning af hastighedsgrænserne de kommende år«. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.