Ladeparker: Konkurrenter slog Clever på alt andet end pris
Ladeoperatøren Clever smed det suverænt største bud for at sikre sig retten til at sælge strøm til elbiler ved Lillebælt Nord og Syd i Vejdirektoratets første udbud af ladeparker.
Men operatøren bød derudover ikke ind med et produkt, som også var bedre end de andre bydende ifølge Vejdirektoratets bedømmelse.
Snarere tværtimod.
Ifølge Vejdirektoratets evalueringer af tilbuddene, som MobilityTech har set, opnår Clever blot bedømmelsen 4/10 og 3/10 målt på de to underkriterier, “Funktionalitet” og “Betaling, data og processer”.
Samlet vurderes tilbuddet at være af “lidt under middel kvalitet”, hvad funktionaliteten angår, og af “mindre tilfredsstillende kvalitet”, hvad angår “betaling, data og processer”.
MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud

Et krav for at skaffe fleksibilitet i brugen af ladestandere og abonnementer må være at man får roaming og standardiserede brikker , så man ikke nødvendigvis skal finde en stander man har abonnement til hvis der skal være god økonomi i det.
2/3 dele af de gange jeg har ladet hos Clever har det ikke virket v ankomst/ tilkobling Først efter nulstilling af stander via kundeservice ( ca 25 min ventetid) har jeg kunnet lade. Der har været flere gange hvor lader slet ikke kom til at fungere . 😞 Ladeinfo = meget dårlig på de gamle ladestandere !!
Plug and Charge på tværs af ladestander operatøre . ( tilmelding et sted) JA TAK !
Ærgerlig vægtning af udbudskriterier!
Selvfølgelig betyder prisen noget, men helt ærligt: Er det virkelig værd at ofre stort set alt andet for prisen i en god del år frem hvor man er bundet af et produkt som giver kunderne en dårlig oplevelse? Hvis jeg var Vejdirektoratet (og Clever) vil jeg være bekymret for en del (formentlig berettiget) kritik af middelmådig brugervenlighed, utilstrækkelig data, både til kunder såvel som til Vejdirektoratet selv, begrænsede betalingsmuligheder og andre ting der omtales i artiklen.
Hvis man vil have flere til at køre i elbil, så skal man nok tænke ret meget på at det skal være attraktivt og brugervenligt - i høj grad også før man kører ind til såvel som ved ladestationen! Det har tilsyneladende ikke været fokus her...
Men er det ikke den "gamle traver" ved udbud?
Man kigger ikke så meget på leverandørens historik med tidligere projekter, funktionalitet, fremtidssikring, brugeroplevelse etc., men derimod vægter udbudsprisen højere (man kan jo altid få en ekstrabevilling).