Køer er prisen for brexit: Men mellem EU-landene er der også ventetid

16. maj kl. 05:00
Dover
Køer af lastbiler til færgeoverfarten fra Dover i England til Frankrig. Brexit har ikke gjort det nemmere for hverken godstransport eller turister at krydse den engelske kanal. Illustration: Peter Nicholls/Reuters/Ritzau Scanpix.
Mens biler, lastbiler eller fly kan krydse EU’s grænser uden problemer, er godstog tvunget til at stoppe ved grænserne, nogle gange i timevis.

Det grænseløse Europa uden toldkontrol og køer er en af fordelene ved EU-samarbejdet. Det oplever både bilister og lastvognschauffører dagligt. Og efter Brexit har de kilometerlange køer ved Dover igen gjort denne landvinding i resten af EU synlig for enhver.

Det grænseløse Europa har dog aldrig rigtig eksisteret for den del af godstransporten, der foregår på jernbanenettet – her kan ventetiden for at krydse EU’s indre grænser nemlig stadig løbe op i seks timer.

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger