Københavns Kommune! Gør I alt, hvad I kan, for grøn CO2-neutral bilisme?

Ejere af plug-in-hybridbiler må kun benytte ladestandere inden for deres eget licensområde, mens elbiler frit må parkere i hele byen. Men chancen for at hybridbiler kører på el er altså størst, når de må koble sig på ladenetværket, påpeger trafikingeniør.
Brødtekst

Som ny plug-in-hybrid-ejer, bosat i Københavns Kommune, blev jeg hurtigt opmærksom på den udfordring, det er, at finde en ladestander. Jeg betaler årligt beboerlicens til en zone, som jeg er begrænset af.

Jeg må ikke - uden yderligere merbetaling - parkere i andre zoner. Men de nærmeste seks elbil-ladestandere ligger i en anden beboerlicenszone. Derfor er min eneste mulighed for at lade min plugin-hybrid-bil op uden merbetaling, den syvende nærmeste ladestander, som er 750 meter væk.

»Omstilling til biler, der kører på el, er en vigtig brik på vejen mod Københavns Kommunes mål om CO2-neutralitet i 2025,« står der i Københavns Kommunes Handlingsplan for ladeinfrastruktur 2021-2025.

Hybridbiler i limbo

Man vil ud fra målsætningen antage, at Københavns Kommune gør alt, hvad den kan, for at fremme elkørsel. Men gør den det? I min optik er mellemklassen i grøn omstilling - plugin-hybrid-biler - havnet i et limbo.

»Det er gratis at parkere en elbil, brintbil og elmotorcykel på offentlige parkeringspladser på gadeplan i betalingszonerne [...] Plugin-hybridbiler skal fortsat betale for parkering.«

Med andre ord: Hvis man er elbil-ejer, er alt godt. Beboerlicens til 0 kroner og fri parkering i hele byen (underjordiske parkeringsanlæg undtaget). Man kan faktisk optage 10 kvadratmeter af det offentlige areal fuldstændig gratis. Hvorimod en plugin-hybrid-ejer forsat skal betale for beboerlicens samtidig med at være begrænset af licenszonen og den deraf affødte minimerede brug af ladestandere.

For at illustrere begrænsningen tager jeg udgangspunkt i et område omkring Indre og Ydre Nørrebro: 

Indre og Ydre Nørrebro
Illustration: Jonas Jørgensen

Da jeg undrende stillede spørgsmål til ordningen, svarede Københavns Kommune:

»Helt grundlæggende handler det om, at der ikke er garanti for, at plug-in hybridbiler kører på ren el... ...Det er dog muligt at træffe en politisk beslutning om at gøre parkering på alle ladepladser gratis for plug-in hybridbiler med ovenstående konsekvenser for øje, eller at beslutte at prisdifferentiere timetakster for parkering og derved gøre det billigere for alle at parkere plug-in hybridbiler på alle elbilspladser i betalingsområdet i København,« skriver Jesper Borch, enhedschef i Område for Parkering.

Jeg er enig i, at man ikke kan garantere, at plug-in-biler bruger el. Men chancen for, at de kører på el er større, hvis de må udnytte ladenetværket.

Københavns Kommune har i deres nye handleplan bl.a. to følgende mål:

  • Maks. 250 meter til et offentligt tilgængelig ladepunkt fra al etagebyggeri
  • At sikre optimal udnyttelse af ladeinfrastruktur

Samtidig mener man, at man i dag har begrænsede muligheder for at påvirke tempoet eller placeringen af udrulningen af ladeinfrastruktur. Hvis det er rigtigt, hvorfor så ikke give mulighed for, at plug-in-hybridbiler må bruge offentlige ladestandere i andre licenszoner - uden at skulle betale ekstra?

Opladning i nabozoner

I min optik skal det aldrig være gratis at parkere - uanset om det drejer sig om el-, hybrid- eller benzin-drevet køretøj. Og det er fint, at man differentierer alt efter brændstoftype.

Men at Københavns Kommune tilgodeser elbil-ejere fra en anden kommune før beboere med plug-in-hybridbiler, er ufatteligt. Plug-in-hybridbiler bør ikke få fri parkering i alle zoner, men Københavns Kommune bør give mulighed for, at de må bruge ladestanderne i nabozoner - uden merbetaling!

Man kan indædt diskutere, om plug-in-hybridbiler er et grønt alternativ, men de kan køre på el, og for at fremme den praksis bør lademulighederne være gode.