KL: Markedskræfterne alene kan ikke sikre tilstrækkelig opladning af elbiler

KL: Markedskræfterne alene kan ikke sikre tilstrækkelig opladning af elbiler
Illustration: VW. Se større version
Regeringen vil fremlægge et lovforslag, der gør det muligt for kommunerne selv at etablere ladestandere. Det er der brug for, hvis Danmark skal sikre nok ladeinfrastruktur til fremtidens elbiler, mener kommunerne.
26. oktober 2020 kl. 05:14
errorÆldre end 30 dage

De private aktører er klar til at levere den nødvendige ladeinfrastruktur til elbilerne, lød det i forrige uge fra ladeoperatøren Clever. “Så det er ikke her, man fra politisk side skal lægge skattekronerne,” lyder det.

Men hos kommunerne er man tilsyneladende ikke helt tryg ved at lade det være helt op til markedskræfterne, hvor de mange nye ladepunkter placeres. 

I juni 2020 indgik regeringen klimasamarbejdsaftaler med landets seks største kommuner, og som en del af initiativet har regeringen forpligtet sig til “at arbejde for at skabe hjemmel til kommunal støtte til infrastruktur for alternative drivmidler, herunder ladestandere til elbiler,” som det hedder.

Det kræver en lovændring, som vil blive fremsat i dette nye folketingsår, skriver Transport- og Boligministeriet til MobilityTech.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden