Kæmpe ladepark ved Storebæltsbroen skal forsynes med strøm fra solceller: »Der er i forvejen ikke meget strøm derude«

2. november kl. 05:142
Sund & Bælt
Illustration: Sund & Bælt.
Sund & Bælt har planer om at etablere en solcellepark ved Storebæltsbroen, der kan levere strøm til ny ladepark ved Knudshoved. 

Ved Knudshoved Rasteplads i Nyborg, hvor bilisterne i dag kan nyde en Monarch-burger med havudsigt, vil Sund & Bælt opføre en kæmpe ladepark med i alt 50 lyn-ladeudtag.

Samtidig er der planer om at opføre en solcellepark ved Storebæltsbroen, der kan forsyne ladeparken med grøn strøm, oplyser Bjarne Jørgensen, Executive Director, Operations & Asset Management i Sund & Bælt

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
Redaktør -
3. november kl. 08:53
Redaktør

Kære Holger, tak for kommentaren. Det er ikke meget, vi og Sund & Bælt ved om planerne på nuværende tidspunkt, så jeg kan ikke give dig svaret pt. Men vi skal nok følge op, når vi ved mere. Ladepark er lidt det samme som en ladestation (https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ladestation), altså en lokation hvor der er mere end én mulighed for at lade sin elbil. En enkelt AC-ladestander vil typisk have to ladepunkter. Så når vi taler om en park af ladestandere, er det typisk indforstået, at der er tale om en lokation med mange standere og rig mulighed for at lade. Den såkaldte Eldrup-kommission (Kommissionen for grøn omstilling af personbiler) definerer ladepark som "et geografisk afgrænset område med flere ladepladser": https://fm.dk/media/18388/delrapport-2_veje-til-en-veludbygget-ladeinfrastruktur_web.pdf

1
2. november kl. 15:18

En solcellepark ved Storebæltsbroen??? - Solceller leverer el-effekt i 12 - 15 % af tiden. Ingen strøm morgen og aften og om natten og kun ca. 10 % af maks i dage uden sol. Det giver som nævnt strøm i 12 - 15 % af tiden. Så vi skal have forklaret, hvad man gør i 85 - 88 % af tiden??? Betegnelsen "ladepark" er ny for mig. Måske indeholder den batterier, der leverer el resten af tiden? Forklaring udbedes. Vindmøller er effektive i ca. tre gange flere timer, altså i 40 - 60 % af tiden. Og på langt sigt ville et par kernekraftværker levere el stort set hele tiden! Nåe-nej! - Det må vi ikke!