Japan risikerer over halvanden million tabte arbejdspladser på grund af elbiler

Toyota
Illustration: Toyota.
Ud af de mest solgte elbiler i verden i 2021 finder man kun en enkelt japansk.
18. maj kl. 05:48
errorÆldre end 30 dage

Hvis ikke den japanske bilindustri kommer op i omdrejninger når det gælder elbiler, så kan det få store konsekvenser for det japanske samfund. Det er en af konklusionerne i en rapport fra den internationale NGO’en the Climate Group.

Japan er verdens næststørste eksportør af biler og leverer årligt 13 procent af alle personbiler i verden. Bilindustrien betyder ekstremt meget for den japanske økonomi. Den udgør næsten en femtedel af den samlede industriproduktion og beskæftiger otte procent af arbejdsstyrken eller cirka fem millioner mennesker.

I værste fald vil manglen på elbiler fra de japanske producenter kunne betyde tab af 1,7 millioner arbejdspladser og en nedgang på helt op til 14 procent af landets BNP i 2040.

I rapporten fremhæves det, at Japan allerede i dag er langt bagud når det gælder salg af elbiler, sammenlignet med Europa, Kina og USA. Blandt medforfatterne er Kenichiro Wada, der i sin tid stod i spidsen for Mitubishi’s i-MiEV-projekt, og Masato Inoue, der designede den oprindelige Nissan Leaf, og som i dag er professor på Institute of Design i Torino, Italien.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger