Ingeniører og forskere: Kørselsafgifter er en af nøglerne til mere bæredygtig transport

Nykøbing cykilist
Illustration: Transportministeriet . Se større version
Ingeniørforeningen IDA lægger med sin nye klimaplan op til, at cyklisme og kollektiv trafik skal løfte en større del af danskernes mobilitetsbehov i fremtiden. Det vil kræve en omlægning af bilbeskatning til kørselsafgifter. Forskere er enige om, at kørselsafgifter er svære at komme udenom.
Løsninger8. juni 2021 kl. 10:44
errorÆldre end 30 dage

Ved at indføre roadpricing, også kendt som kørselsafgifter, kan Danmark sikre sig, at en langt større del af befolkningens fremtidige mobilitetsbehov kan klares på cykelstien eller toget frem for på motorvejen eller i fly.

Sådan lyder det i den seneste klimaplan fra ingeniørforeningen IDA, “Klimasvaret 2045”, som bygger videre på en plan for at nå 70 procent-målsætningen i 2030, der blev fremlagt for et år siden.

Det handler altså nu om at blive klimaneutral i 2045, hvilket blandt andet indebærer en større omlægning til kollektiv trafik.

Det lader sig blandt andet gøre ved at indføre roadpricing, så dele af registrerings- og vægtafgiften på biler kan lægges om til kørselsafgifter, evt. med forskellige priser i forskellige zoner. Og så vil indførelsen af såkaldte nulemissionszoner med forbud mod biler med forbrændingsmotorer, som blandt andet København ønsker, også være med til at indfri den målsætning, lyder det.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.