I kapløb for at opfylde nye ladekrav: Rådgiver sætter strøm til kommunerne

ladestander
Tidligere valgte kommuner selv at etablere og drifte ladestandere, som eksempelvis Københavns Kommune gjorde her på Borgergade i 2014. Men nu skal kommunerne sende ladestanderne i udbud, og få private til at drive dem. Illustration: Christian Grunert Rantorp.
Maja Sig Vestergaard, tidligere kommunal trafikplanlægger, er som e-mobilitetsrådgiver blevet en vigtig livline for kommunerne i udrulningen af ladeinfrastruktur. 
Interview22. juni kl. 05:04

Danskerne skal købe elbiler, og kommunerne skal hjælpe dem med at turde tage springet fra benzin og diesel til elbilens stille fornøjelser.

Derfor er kommunerne også blevet pålagt at sætte ladestandere op på deres egne bygninger, så de mange nye elbiler kan sættes til at lade ved de kommunale haller, skoler og daginstitutioner. 

Men hvem hjælper egentlig kommunerne med at leve op til de mange nye krav og samtidig føre lokalpolitikernes grønne ambitioner ud i livet?

Hos rådgivervirksomheden Rambøll har østjyske Maja Sig Vestergaard gjort det til sit speciale at være kommunernes livline på vejen mod at blive ‘elbil-compliant’.

Maja Sig Vestergaard er e-mobilitetsrådgiver hos rådgivervirksomheden Rambøll.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger