‘Hundeører’ holder hastigheden nede i Aarhus

7. april 2021 kl. 05:171
Aarhus
Illustration: Aarhus Kommune.
Aarhus Kommune er ved at tage store dele af byrummet tilbage fra bilerne. Det sker uden større dramatik, og uden at bilisterne går på barrikaderne. 
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I den sydlige ende af det centrale Aarhus, i bydelen Frederiksbjerg, foregår der i øjeblikket en større transformation af byrummet. Med konceptet “hundeører” forsøger kommunen at tilbageerobre en del af byens rum fra bilerne, og sænke bilernes svinghastighed - og så foregår det tilmed uden større dramatik.

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
7. april 2021 kl. 11:55

God og illustrativ artikel om effekten af "hundeører" til at nudge hastigheden ned i Aarhus. Forstår dog ikke argumentationen med at lokale sænkninger af hastighed skulle være mere forvirrende for bilister. Det giver jo ingen mening at ræse med 50 km i timen i de kvarterer, der er illustreret. Her ville 30 km være mere passende. Bilister har forbavsende godt styr på hvornår der må køres 110 og 130 på motorvejen ;-) For mindre veje kan gennemkørsel forbudt eller cykler/gående har fortrinsret være gode redskaber til at få bilisters adfærd tilpasset bybilledet. Der går og cykler langt flere selv i Aarhus eend der kører bil. Hvorfor indrettes trafikken mere efter biler og ikke personer? Iøvrigt er det lidt svært at se fordelen for cyklister med hundeørerne - men der er måske gjort forsøg med det også?