
Foto : Hovedstadens Letbane
Hovedstadens Letbane forbereder sig på fremtidens rejsekort: Stationer kan bygges uden billetautomater
Der bliver i første omgang bygget stationer til den nye letbane i hovedstaden uden dele af den nuværende rejsekort-infrastruktur. Det skyldes rejsekortets usikre fremtid.
I 2025 kan de første passagerer, om alt går vel, tage turen mellem Lyngby og Ishøj med landets tredje store letbaneprojekt, Hovedstadens Letbane, på Ring 3.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?
MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.
En digitale smartphone version af rejsekort findes allerede.
Udfra Deloittes rapport skal det tage 4 år at udvikle og idriftsætte en smartphone version af rejsekort. Jeg har med interesse læst rapporten og undrer mig over at man ikke medtager information om at et nationalt dækkende check-ind, check-ud system på en smartphone kom på plads i Schweiz i løbet af mindre end to år. Se hvor enkelt det er her: https://www.youtube.com/watch?v=-11iln_fxq4
De tre første trafikselskaber i Schweiz startede brug af FAIRTIQ check-ind (swipe til højre) check-ud (swipe til venstre) billettering i 2016 og i 2018 kunne man rejse overalt i Schweiz med al kollektiv trafik med et swipe på en smartphone. Metoden fungerer endda uden skifte check ind som jo er påkrævet med rejsekort.
Det internationalt ansete nationale Schweiziske jernbane selskab SBB har også valgt at benytte FAIRTIQ konceptet som motor til deres EasyRide post-pay billetmetode. Se en introvideo her: https://www.youtube.com/watch?v=dwRGSr7us5gMed SBB EasyRide kan man også betale for al kollektiv trafik i Schweiz ved at checke-ind ved start af rejsen og checke-ud ved slut af rejsen. Om Hovedstadens Letbane kan undgå at installere rejsekort infrastruktur hvis et digitalt rejsekort introduceres hurtigere kunne være interessant at få belyst. Først skal det digitale rejsekort lanceres, dernæst skal det vurderes om paralleldrift skal være 5 år eller mindre.