Hovedstadens Letbane forbereder sig på fremtidens rejsekort: Stationer kan bygges uden billetautomater

Letbane
Illustration: Hovedstadens Letbane. Se større version
Der bliver i første omgang bygget stationer til den nye letbane i hovedstaden uden dele af den nuværende rejsekort-infrastruktur. Det skyldes rejsekortets usikre fremtid.
Løsninger17. april 2020 kl. 11:18
errorÆldre end 30 dage

I 2025 kan de første passagerer, om alt går vel, tage turen mellem Lyngby og Ishøj med landets tredje store letbaneprojekt, Hovedstadens Letbane, på Ring 3.

Og samme år kan en digital, smartphone-version af danskernes rejsekort være færdigudviklet. Rejsekortets fremtid kan derfor også få betydning for, hvordan stationerne på den nye letbane planlægges.

Det oplyser Hovedstadens Letbane til MobilityTech.

»Der sker en løbende teknologisk udvikling inden for køb af billetter til den kollektive transport, og Rejsekort A/S er i den forbindelse i gang med at overveje, hvilken teknologi der skal anvendes i fremtiden. Det vurderes derfor løbende i forbindelse med letbanen i Ring 3, hvilken billetteknologi der er til rådighed, når letbanen tages i drift i 2025,« skriver selskabet i en mail.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#1
Søren Sørensen
29. april 2020 kl. 18:33

Udfra Deloittes rapport skal det tage 4 år at udvikle og idriftsætte en smartphone version af rejsekort. Jeg har med interesse læst rapporten og undrer mig over at man ikke medtager information om at et nationalt dækkende check-ind, check-ud system på en smartphone kom på plads i Schweiz i løbet af mindre end to år. Se hvor enkelt det er her: https://www.youtube.com/watch?v=-11iln_fxq4

De tre første trafikselskaber i Schweiz startede brug af FAIRTIQ check-ind (swipe til højre) check-ud (swipe til venstre) billettering i 2016 og i 2018 kunne man rejse overalt i Schweiz med al kollektiv trafik med et swipe på en smartphone. Metoden fungerer endda uden skifte check ind som jo er påkrævet med rejsekort.

Det internationalt ansete nationale Schweiziske jernbane selskab SBB har også valgt at benytte FAIRTIQ konceptet som motor til deres EasyRide post-pay billetmetode. Se en introvideo her: https://www.youtube.com/watch?v=dwRGSr7us5g Med SBB EasyRide kan man også betale for al kollektiv trafik i Schweiz ved at checke-ind ved start af rejsen og checke-ud ved slut af rejsen. Om Hovedstadens Letbane kan undgå at installere rejsekort infrastruktur hvis et digitalt rejsekort introduceres hurtigere kunne være interessant at få belyst. Først skal det digitale rejsekort lanceres, dernæst skal det vurderes om paralleldrift skal være 5 år eller mindre.