Holder fast i 50 kW: Vejdirektoratet vil ikke stille krav om lynopladning af elbiler på rastepladser

Foto : Doin/Bigstock

Holder fast i 50 kW: Vejdirektoratet vil ikke stille krav om lynopladning af elbiler på rastepladser

Elbilforening efterspørger mere tidssvarende opladning på Vejdirektoratets rastepladser. Foreløbig får kun tre rastepladser hurtigere opladning.

På rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest på Køge Bugt Motorvejen syd for Greve får elbilister nu markant bedre lademuligheder, når de skal på langfart. 

Der er i dag ladestandere på 35 rastepladser herhjemme, og Vejdirektoratet oplyser, at tre af dem nu får moderne hurtigopladning, også kendt som lynopladning, med en effekt på op til 175 kW.  

Rastepladserne ligger ifølge Vejdirektoratet centralt ved motorvejsnettet og er blandt de allermest besøgte herhjemme. I foråret etableres også lynladestandere på rastepladsen ved Farøbroen.  

På pladserne findes i forvejen ladestandere, der lader med en effekt på op til 50 kW. De nye ladestandere er blevet opført af virksomhederne Powered By E.ON Drive og Clever.

Ladestandere
Vejdirektoratet åbner lynladestandere på Karslunde-rastepladserne.
Illustration: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet: Eon bestemmer tempoet

Hos elbilforeningen FDEL så formand Anna Hilden gerne, at der blev stillet krav om minimum 150 kW til ladere på Vejdirektoratets rastepladser.

De nuværende ladestandere, der lader med en effekt på op til 50 kW, er ikke længere tidssvarende. 

»Vi så gerne, at der fra Vejdirektoratets side blev stillet krav om fire mindst udtag på én ladestander, så der kan betjenes fire biler på én gang, så du ikke risikerer at køre forgæves, vel vidende at der er 40 kilometer til den næste. Og så skal det som minimum være med en effekt på 150 kW og op 350 kW. Og så skal der være overdækning, lys og afstand til buskads ved ladestanderen, med toilet og gerne kiosk eller café«.

Seniorkonsulent i Vejdirektoratet Jens Pedersen oplyser til MobilityTech, at de nye el-ladestandere drives i regi af den kontrakt, Vejdirektoratet har indgået med Eon de pågældende steder. “Powered by” fungerer i denne forbindelse som underleverandør til Eon.

El-ladestanderne drives ifølge Jens Pedersen på markedsvilkår, og Eon har således fri mulighed for at opsætte lynladere der, hvor de har koncessionen. Så Vejdirektoratet vil ikke selv stille krav om lynopladning på de 32 resterende rastepladser, som er opsat uden støtte fra Vejdirektoratet.

Men koncessionshavere har pligt til at melde ind til Vejdirektoratet, hvis “de udfordres på udvikling og kapacitet”, påpeger han.

»Det er som udgangspunkt en markedsdrevet udvikling, hvor selskaberne selv bestemmer, hvilke ladestandere de opsætter. Fra Vejdirektoratets side er vi med til at facilitere rammerne for opsætningen, men vi træffer ikke beslutning om, hvilke ladestandere, selskaberne skal tilbyde deres kunder. Dog har vi i kontrakterne en bestemmelse om, at koncessionshaveren skal følge med den tekniske udvikling, ligesom der er en bestemmelse om, at deres kapacitet skal følge efterspørgslen,« siger Jens Pedersen.

Eon: Udfordring er elbiler, ikke ladestandere

Eon oplyser til MobilityTech, at ladeinfrastrukturen “hele tiden skal være et par skridt foran efterspørgslen, og her kunne man godt vælge at udbygge de rastepladser, der anvendes mest”.

»Det nye udspil fra Radikale Venstre og Venstre lægger op til, at der skal være ladestandere på samtlige rastepladser, hvilket jo er en god intention, men det er noget foran behovet. Den største udfordring her og nu er at få flere elbiler på vejene, ikke flere ladestandere på vejene. Derudover, så skal man også huske på, at ladestanderne trods alt står ledige 90 procent af tiden«.