Historien om Odense Letbanes sikkerhedsgodkendelser: »Pludselig så vi noget meget mystisk«

Odense Letbane
Illustration: Odense Letbane P/S.
Odense Letbane har været gennem flere forsinkelser på grund af manglende sikkerhedsgodkendelser. Nu giver en af lederne af projektet sin historie om forsinkelserne i anledning af åbningen i lørdags.
30. maj kl. 05:01

»Sikkerhedsgodkendelse …«

Ordet giver formentlig anledning til kuldegysninger hos en lang række af de mennesker, som over de sidste mange år har arbejdet for at få Odenses letbane ud på skinnerne. 

For af alle de bump på vejen – eller trafikanter på skinnerne, for at bruge en mere relevant metafor – som Letbanen har mødt, har godkendelsesprocedurerne utvivlsomt været blandt dem, som gav anledning til flest grå hår. 

Problemet består grundlæggende i, at man hos Banedanmark har vurderet en risiko for, at strømmen fra Letbanen, ‘krybestrømmen’, kan løbe over i deres systemer de tre steder, hvor sporene kommer nær hinanden. 

Manden i spidsen for det hele var Steen Lykke. Han er det, man med ro i stemmen kan kalde en grand old man inden for danske infrastrukturprojekter og har været tilknyttet en stor håndfuld projekter, blandt andet Øresundstunnellen som kontraktdirektør og Femern-forbindelsen som teknisk direktør frem til 2015. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger