Historien om Odense Letbanes sikkerhedsgodkendelser: »Pludselig så vi noget meget mystisk«
»Sikkerhedsgodkendelse …«
Ordet giver formentlig anledning til kuldegysninger hos en lang række af de mennesker, som over de sidste mange år har arbejdet for at få Odenses letbane ud på skinnerne.
For af alle de bump på vejen – eller trafikanter på skinnerne, for at bruge en mere relevant metafor – som Letbanen har mødt, har godkendelsesprocedurerne utvivlsomt været blandt dem, som gav anledning til flest grå hår.
Problemet består grundlæggende i, at man hos Banedanmark har vurderet en risiko for, at strømmen fra Letbanen, ‘krybestrømmen’, kan løbe over i deres systemer de tre steder, hvor sporene kommer nær hinanden.
Manden i spidsen for det hele var Steen Lykke. Han er det, man med ro i stemmen kan kalde en grand old man inden for danske infrastrukturprojekter og har været tilknyttet en stor håndfuld projekter, blandt andet Øresundstunnellen som kontraktdirektør og Femern-forbindelsen som teknisk direktør frem til 2015.
MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud
