Hillerød Kommune opgiver at bekæmpe fart med radar ved fodgængerfelter: Omfanget af rødt-kørsler var for stort

fodgængerfelt, fodgænger
Illustration: MartinFredy/Bigstock. Se større version
Mens Hillerød Kommune kæmper for at få politiets tilladelse til lavere hastighed, har man samtidig forsøgt at bekæmpe den høje fart med radarteknologi. Men nu er dele af forsøget blevet droppet.
Løsninger2. december 2020 kl. 05:02
errorÆldre end 30 dage

På Nødebovej i Hillerød Kommune kan Nordsjællands Politi ikke imødekomme kommunens ønske om at sænke hastigheden til 40 km/t.

Læs også: Seks kommuner sender brev til ministeren: »Vi vil have lov til at sænke hastigheden i byerne«

Kommunen har klaget over afgørelsen, og mens man venter, er der gjort andre forsøg på at sænke hastigheden, fortæller Ivan Sønderholm Christensen, der er sektionsleder for Trafik, Vej og Park i Hillerød Kommune.

»Da vi fik et nej til 40 km/t-zonerne, valgte vi at tage projektet op til revision igen. I den forbindelse blev det besluttet af introducere tre signalregulerede lokationer. På det ene kryds ved Stenholtsvej har vi forsøgt os med en funktion, hvor det røde lys for bilister automatisk bliver tændt, når den dertil placerede radar registrerer høj fart«.

Men kommunen har siden, til lokalrådets store fortrydelse, pillet udstyret ned igen ved to fodgængerfelter.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.