Volkswagen ID.3 på fabrikken i østtyske Zwickau i delstaten Sachsen.
Volkswagen ID.3 på fabrikken i østtyske Zwickau i delstaten Sachsen.

Foto : Christian Rantorp

Her tager det nu 4,5 timer at bygge en elbil: Men delvist ombygget VW-fabrik starter stille ud

Volkswagen er begyndt at bygge sin første 'rigtige' elbil, ID.3, i delstaten Sachsen. MobilityTech var med, da det forrige mandag gik løs på den østtyske fabrik Zwickau.
Historiens vingesus blæser med orkanstyrke på Volkswagenwerk Zwickau i den tyske delstat Sachsen, hvor bilproduktion har fundet sted i over 100 år.  Her i Zwickau i den tyske delstat Sachsen er der blevet fremstillet biler af mærket Horch, Audi, Trabant og senest altså Volkswagen, som siden den tyske genforening har produceret nogle af de mest populære folkevogne, såsom Polo, Golf og Passat.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Kompakt drivlinje

Både den elektriske drivlinje, en såkaldt APP 310, hvor navnet henviser til det maksimale drejningsmoment på 310 Nm, og 1-trins-gearkassen produceres på VW's komponentanlægg i Kassel. Hele enheden er sammen med 1-trins-gearkassen kompakt nok til at passe i en sportstaske. Drevet vejer cirka 90 kilogram og kan generere en maksimal ydelse på op til 150 kW (204 hestekræfter) i ID.3.

ID.3
Illustration: Volkswagen