Her er CO2-tallene minister holdt skjult: Veje og anlæg koster 1,64 mio. ton CO2

2. februar kl. 05:001
Motorvej, Danmark
Illustration: Bloodua/Bigstock.
Regeringens egen regnemodel viser, at sidste års infrastrukturaftale - der blev omtalt som CO2-neutral - kræver så meget asfalt, beton og stål at gennemføre, at det vil medføre udledning af mindst 1,64 mio. ton CO2.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Sidste års infrastrukturaftale - der af regeringen blev kaldt CO2-neutral - vil medføre en CO2-udledning på mindst 1,64 mio. ton.

Det viser Ingeniørens gennemregning af aftalen ved brug af den regnemodel, hvis resultater transportminister Benny Engelbrecht (S) skjulte for Folketingets transportordførere - selv om flere af dem spurgte efter tallene.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til MobilityTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
4. februar kl. 07:22

Efter 16 år i Danmark er jeg stadigvæk imponeret over for at en minister kan fælde i Danmark hvis han taler usandt: det sker ikke i de fleste lande i verden. Godt for det. Men jeg håber også at dette medfører til en grundig genovervejelser af de mange infrastruktur projekter som vill øge Danmarks carbon footprint så meget og på en måde som løser landet i en høj carbon udviklingsbane. Hvis sagen stopper med transportministers fald, så er Danmark ikke så imponerende alligevel.