GoMore Nøglefri er lanceret i København og kommer ifølge GoMore snart til Aarhus. Efter planen vil Nøglefri også blive tilgængelig i andre danske byer og i andre lande.
GoMore Nøglefri er lanceret i København og kommer ifølge GoMore snart til Aarhus. Efter planen vil Nøglefri også blive tilgængelig i andre danske byer og i andre lande.

Foto : GoMore/Screenshot

GoMore har installeret nøglefri teknologi i 25 private biler: »Forhåbentlig er teknologien at finde i 100 biler om et år«

Om et år håber GoMore, at 100 af deres brugere har sagt ja til at få installeret nøglefri teknologi i deres biler. På den måde kan private biler udlejes, uden at lejer og udlejer behøver at mødes.

Når bilen alligevel holder stille det meste af tiden, hvorfor så ikke leje den ud, mens ejeren er på arbejde, ferie eller træner lårmusklerne på sin cykel?

Delebiler og samkørsel har potentialet til at løse en stor del af vores trængselsproblemer, men for at delebilerne kan blive en del af en MaaS-løsning, kræver det, at praktikaliteter i hvert fald ikke spænder ben. For eksempel skal selve overdragelsen af bilen, og den tid det tager, i hvert fald ikke virke afskrækkende for bilejerne.

En væsentlig del af det problem ser nu for nogle brugere ud til at kunne blive løst med samkørselsplatformen og peer-to-peer biludlejeren GoMores seneste påfund, som de kalder GoMore Nøglefri.

Konceptet er, at GoMore installerer en boks i brugerens private bil, som giver GoMore-brugerne mulighed for at låse bilen op med GoMores app. Systemet, som er leveret af det tyske selskab Invers, holder desuden styr på kilometertælleren, lokation og brændstofforbrug.

Inden brugeren trykker “lås op” og triller afsted, tages der desuden billeder af bilen med lejerens egen kamera, så eventuelle skader dokumenteres. Inde i bilen finder man nøglen i handskerummet.

Pilotgruppe siden januar 

Status er nu, at GoMore Nøglefri er tilgængelig i København fra maj måned, siger GoMores Chief Product Officer Frederik Nellemann, som selv ejer en af de indtil videre 25 private biler med teknologien installeret, en Renault Megane fra 2018.

»Vi har kørt med en lille pilotgruppe siden januar, hvor jeg selv, og andre brugere af GoMores platform, har fået hardwaren installeret. I den periode frem til lanceringen har vi arbejdet på at udvælge de rette bilmodeller, teste og tilpasse brugeroplevelsen, og så få den til at fungere så gnidningsfrit som muligt for vores brugere, mens vi samtidig har skullet dokumentere de forskellige aspekter af konceptet, så de lever op til vores forsikringspartner Trygs krav,« siger Frederik Nellemann.

Planen er, at GoMore fortsætter med at gøre konceptet tilgængeligt i flere lande og byer. Årsagen til at selskabet nøjes med København i første omgang er, at der skal opbygges en lokal mekanikerkompetence til at kunne varetage installation og afinstallation af de biler, som GoMore understøtter.

Tysk selskab leverer software og hardware

Selskabet Invers har udviklet software og hardware til nøglefri-konceptet, som minder om det, man oplever, når man skal bruge for eksempel en bybil eller et elektrisk udlejningsløbehjul.

Frederik Nellemann kalder Invers en af de førende leverandører af nøglefri teknologi, hvilket har været betryggende i forhold til at gå videre med konceptet.

»Når vi skal ud at installere udstyr i vores kunders biler, vil vi selvfølgelig kun samarbejde med dem, vi har størst tiltro til«.

Ifølge Frederik Nellemann har Invers været med til at uddanne en række udvalgte partnere til at kunne montere boksen i de biler, som hardwareproducenten understøtter, og som der er udarbejdet guides til. Med små forskelle på tværs af bilmodeller er det ikke en opgave, som kan håndteres hos enhver mekaniker.

Lejer afhenter og afleverer bilen uden udlejers hjælp. Lejer dokumenterer bilens stand ved at tage billeder af bilen. Brændstofniveau og kilometerstand bliver automatisk registreret og afregnet. Bilen er dækket af GoMores forsikring fra Tryg.
Lejer afhenter og afleverer bilen uden udlejers hjælp. Lejer dokumenterer bilens stand ved at tage billeder af bilen. Brændstofniveau og kilometerstand bliver automatisk registreret og afregnet. Bilen er dækket af GoMores forsikring fra Tryg.
Illustration: GoMore

Typisk vil de autoriserede nøglefri-forhandlere eller mekanikere også være dem, som leverer GoMores leasingbiler, og derfor håber Frederik Nellemann, at det nøglefrie udstyr bliver en naturlig del af en GoMore-leasingbil.

»Vores leasingbiler er jo født til at blive delt, og delt vil bilerne jo i endnu højere grad blive, hvis teknologien allerede er installeret af forhandleren, når bilen afhentes,« siger Frederik Nellemann.

Bil må maksimalt være syv år

For at en bil kan blive nøglefri må den ikke være ældre end syv år, og den må ikke have kørt mere end 150.000 kilometer. Indtil videre understøtter GoMore bilmodeller fra Audi, Citroën, Dacia, Opel, Peugeot, Renault og VW, men GoMore forventer at kunne udvide antallet af biler, der understøttes, løbende, i takt med at teknologien i bilerne udvikler sig.

GoMores forsikringspartner er Tryg, og selskabet sørger derfor for at forsikre udlejningsbilerne under hele lejeperioden. Derfor er Tryg også med til at definere, hvor mange kilometer en bil må have kørt for at kunne lejes ud. 150.000 er valgt af kommercielle årsager, siger Frederik Nellemann, for det at gøre en bil nøglefri kræver, at GoMore påtager sig en stor investering.

Således betaler selskabet selv for installation og afinstallation, når aftalen opsiges, og med det valgte antal kilometer sikrer GoMore sig, at bilen ikke er tæt på forsikringsgrænsen, så den pludselig ikke kan lejes ud. Desuden ønsker selskabet at kunne tilbyde nyere bilmodeller, som giver den bedst mulige kundeoplevelse.

»De syv år er valgt af tekniske årsager, for den Cloud Boxx, vi installerer i bilen, kan kun aflæse de relevante informationer i de seneste modeller. Vi ser gerne, at så meget som muligt automatiseres, så du som lejer ikke skal forholde dig til aflæsning af kilometer og brændstof. Med ældre modeller kan vi ikke nødvendigvis stole på de tal, vi får, da kræver flere manuelle input fra brugeren, så der på den måde åbnes op for fejllæsning - og måske endda snyd. På nøglefri biler vil der automatisk blive beregnet ekstra udgifter, hvis lejer returnerer bilen med for lidt benzin eller har overkørte kilometer«.

Frederik Nellemann vurderer, at det tager 30-45 minutter at få teknologien installeret. I startperioden kan det dog tage længere tid. De 200 kroner, som udlejeren skal betale i gebyr på månedlige basis, dækker ifølge GoMore det gebyr, der skal betales til Invers for at benytte deres udstyr og have adgang til databaserne.

»Vi dækker udgifterne for installation og afinstallation med håbet om, at det vil føre til mere hyppig udlejning, så vi på den måde får vores omkostninger dækket fra de gebyr, brugerne skal betale af de indtægter, de får fra udlejning,« siger Frederik Nellemann.

Nordmænd har højere bookingfrekvens

I Norge kan brugerne af GoMores konkurrent, peer-to-peer carsharing-tjenesten “Nabobil”, allerede benytte Invers’ løsning. Nabobil tilbyder nøglefri teknologi i rundt regnet 100 af bilerne på den norske platform, men den indtil nu lettere omfattende installation er ifølge TV2 Norge gjort ganske simpel med de mange Teslaer, der befinder sig i elbilmekkaet mod nord. I disse modeller skal der nemlig ikke installeres en boks, men blot åbnes op for bilens API, siger teknologichef i Nabobil.no Christian Persson Hager til det norske medie. Nabobil oplyser, at keyless-funktionen er gratis for Tesla-ejere

På den måde kan Nabobil potentielt gå fra 100 til 600 nøglefri biler på sin platform fra den ene dag til den anden, siger Hager. I april drejede det sig om knap 50 af de 450 Teslaer på Nabobil, som havde taget teknologien i brug.

Biler med nøglefri teknologi har ifølge det norske selskab 3,5 procent højere bookingfrekvens end andre biler på platformen.

I Danmark håber Frederik Nellemann, at GoMore på længere sigt vil have teknologien tilgængelig på alle de markeder, GoMore befinder sig på, så det bliver en integreret del af det at udleje sin bil.

»Forhåbentlig har vi om et år GoMore Nøglefri installeret i 100 biler rundt omkring i Danmark, hvis ikke også på andre markeder. Lige nu har vi et stort fokus på rekruttere brugere i Danmark, men forhåbentlig kan vi inden længe også tilbyde det i byer som Stockholm og Oslo, men det kræver, at vi kan finde de rette mekanikere, og den rette forhandlermodel på de markeder,« siger Frederik Nellemann.

Nævnte firmaer

Fakta om GoMore:
  • GoMore er Nordens største platform for deling af biler. GoMore faciliterer samkørsel, privat biludlejning og leasing.
  • Virksomheden er stiftet af Matias Møl Dalsgaard og Søren Riis.
  • 830.000+ medlemmer i Danmark
  • 5.000+ aktive lejebiler
  • 100.000+ udlejningsdage om året
  • GoMore findes i Danmark, Sverige, Norge, Spanien og Frankrig

Kilde: GoMore.