Gammelt byggeri undgår krav: Bor du i lejlighed, så glem elbiler

Foto : Bjørn Godske

Gammelt byggeri undgår krav: Bor du i lejlighed, så glem elbiler

Ny bekendtgørelse løser ikke problemerne for elbilejere, der bor i etageejendomme. Kritikerne frygter, den vil få mange til at droppe købet af en elbil.
Vælger du i de kommende år at investere i en elbil, så vil et naturligt spørgsmål være: Hvor kan jeg oplade den? Hvis du er så heldig at bo i eget hus med adgang til et udendørs elstik, er en stor del af problemet løst. Men hvis du bor i en lejlighed i byen eller et sted, hvor der er fælles parkeringspladser, så er du overladt til at køre rundt for at finde en ledig offentlig oplader.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta: Tyske forhindringer

Det er ikke kun i Danmark, at elbilejere, der bor i lejligheder, har udfordringer. En undersøgelse i 11 storbyer i Tyskland, som den tyske bilistorganisation ADAC gennemførte sidste sommer, viste, at kun fire procent af boliger med parkeringsarealer eller parkeringskælder havde et strømudtag, der kunne bruges til elbiler, og kun halvdelen af disse havde opsat en ladeboks. Årsagen til den ringe udbredelse af opladningsmuligheder er blandt andet lovgivning, som kræver, at alle beboere i en ejendom skal være enige for at kunne give tilladelse.

Heller ikke tyske virksomheder står i kø for at installere ladeboks på arbejdspladsen. Kun en fjerdedel af de adspurgte virksomheder havde planer om at opsætte ladeboks inden for de næste tre år. ADAC kritiserede i den forbindelse lovgivningen og pointerede, at cirka 60 procent af privates opladning foregår derhjemme.