Bussen blev demonstreret i forbindelse med den officielle premiere i Helsinki i marts måned.
Bussen blev demonstreret i forbindelse med den officielle premiere i Helsinki i marts måned.

Foto : SSAB

Franske Navya får konkurrent i Finland: Vi kører førerløst i 'al slags vejr'

Finsk startup vil i samarbejde med japansk producent tage kampen op med franske Easymile og Navya på markedet for selvkørende shuttle-busser.
De er overalt, men uanset, hvor de triller rundt, er der grænser for, hvad den franske Navya-bus kan klare trods sine mange sensorer, når vejrguderne først for alvor begynder at kaste regn, slud eller andre ubehageligheder efter den.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om Gacha-bussen:
  • Bussen er udstyret med lidar- og radar-sensorer, et 360-graders, kamera, GPS, og en mulighed for at styre via 4G/5G
  • Maksimal hastighed: 40 km/t

  • Motor: Elektrisk firehjulstræk

  • Rækkevidde: 100+ km

  • Kapacitet: 10 sæder, 6 ståpladser

Fremtidsplaner:

2019

  • Pilotprojekter i Espoo, Hämeenlinna, Vantaa og Helsinki

2020

  • Udvalgte byer i Europa skal begynde at kunne betale for at køre med busserne på testbasis

2021

  • Første busser i ordinær kommerciel drift

  • Skal integreres med offentlige transportselskaber, evt. i MaaS-løsning

  • Industriel produktion af busserne