Fra varevogn til bus og tog: Forskningsprojekt vil teste pakketransport i kollektiv trafik

Danskere skal kunne tage en pakke med under armen og bringe den fra én station til en anden, når de alligevel skal med offentlig transport. DSB og flere kommuner samarbejder med erhvervsforsker i Atkins om den klimavenlige pakketransport.
Brødtekst

Det bliver kaldt det første projekt af sin art i verden, når projektet ‘CrowdShip’ fra på onsdag sætter sig for undersøge i praksis, om pakkepost kan afvikles i den kollektive trafik.

Projektet lader sig gøre trods Coronakrisen, da sundhedsmyndighederne ifølge Atkins har givet deres velsignelse. 

22 stationer og stop i og omkring København samt seks stationer i Nordjylland indgår i forsøget og får stillet en pakkeboks op til formålet, oplyser rådgivervirksomheden Atkins. Her har erhvervsforsker i Atkins Andreas Fessler som led i sin erhvervs-ph.d. kastet sig over at teste den potentielt klimavenlige pakketransport.

I det aktuelle testprojekt skal almindelige danskere fristes til at tage en pakke med sig på rejsen, når de alligevel spænder mundbindet om ansigtet og begiver sig afsted med det kollektive tilbud. Pakken flyttes således fra en boks på den ene station til en boks på den anden.

pakke, dtu, atkins
Illustration: Atkins/DTU

»Vi tester en form for deleøkonomi, hvor vi udnytter frie ressourcer i transportsystemet til at få løst en konkret udfordring. I stedet for at sætte flere og flere køretøjer på vejene, kan pakkerne blive bragt med passagerflowet,« siger Andreas Fessler, som ikke tidligere er stødt på lignende projekter.

Bedre i metro end bus

Han henviser dog til et italiensk forskningstudie, som med udgangspunkt i et tænkt scenarie i Rom undersøger non-dedikerede rejser og dedikerede rejser. Her påvises det, at et CrowdShip-koncept i det tilfælde formentlig egner sig bedst til de såkaldte non-dedikerede rejser, altså rejser hvor pakkelevering ikke er passagerens primære formål med rejsen. 

Derfor er Roms metro bedre egnet til Crowd Shipping end bussen, fastslår de italienske forskere, i hvert fald hvad kollektiv trafik angår, fordi førstnævnte kører mere regelmæssigt og pålideligt, så passageren er mere tilbøjelig til at acceptere en potentielt lidt længere tur end planlagt for at aflevere pakken - selvom det ikke nødvendigvis kaster den store økonomiske kompensation af sig.

Andreas Fessler understreger, at det er et andet koncept, han undersøger, hvor der kun skal kunne gøres brug af ture, man alligevel ville have taget, altså non-dedikerede ture. Derfor skal deltagere også aflønnes i kredit til transportudgifter, ikke blot penge. Samtidig skal boksene stå i umiddelbar nærhed til, hvor man ellers ville checke ind/ud.

»Derfor er de omtalte konklusioner om for eksempel bus versus metro fra den italienske artikel ikke relevante for det dansk projekt,« siger Andreas Fessler.

Nemt og bekvemt

Andreas Fessler har i sit forsøg fokus på to koncepter; det første for privatpersoner og senere et for virksomheder. Som sociolog er han særligt interesseret i at afdække, hvad menneskers vaner, værdier og adfærd betyder for, om de er villige til at transportere andre menneskers pakker.

»Det skal selvfølgelig være nemt og bekvemt at få fat i pakkerne og komme af med dem igen. At afhente og aflevere skal gerne være sammenligneligt med at checke ind og ud med dit rejsekort. Den grundlæggende idé er, at de togrejsende i den endelige løsning vil blive kompenseret for at tage en eller flere pakker med, for eksempel som en kredit til deres rejseudgifter«.

Crowd Shipping eller Crowd Logistics udspringer af crowdsourcing-begrebet, hvor tanken er at dele problemløsning ud til et netværk af mennesker – ’the crowd’. Således henviser Crowdshipping til løsninger, hvor personer samarbejder i sociale netværk om transport af pakker. 

Andreas Fessler og Atkins har i forbindelse med projektet indgået et samarbejde med flere parter.

Nærboks, som er ejet af Postnord og Swipbox, stiller en ny type pakkebokse til rådighed, som kan åbnes med telefonens Bluetooth-forbindelse. Nærboks er et landsdækkende netværk af små pakkebokse, som kan bruges af alle distributører og pakkemodtagere. Og hos DSB stiller man arealer til rådighed for de 22 bokse, der er opstillet til forsøget i hovedstadsområdet.

Pakkeboks tæt på rejsekort-standere 

De 22 bokse bliver ifølge Atkins stillet op i nærheden af, hvor man checker ind og ud med sit rejsekort.

Den nordjyske del af forsøget vil undersøge, hvordan borgere og erhvervsdrivende i landområder kan hjælpe hinanden med at få en lettere, grønnere og billigere levering. Her stiller Nordjyllands Trafikselskab arealer til rådighed for seks bokse til forsøget.

Atkins bidrager med konkret viden om geografiske informationssystemer (GIS), der gør det muligt at knytte boksenes geografiske placering sammen med en app, så forsøgsdeltagere let kan medbringe en pakke, der matcher deres aktuelle rejse. 

Men hverken bøger, sko eller andet habengut risikerer at gå tabt i forbindelse med forsøget, hvor der nemlig kun vil blive tale om forsendelse af tomme pakker. 

Kommuner støtter projektet

Såvel Roskilde som Hjørring, Vesthimmerlands og Frederikshavn og Københavns Kommune støtter projektet. Sidstnævnte ved at stille plads til rådighed for pakkebokse på kommunalt ejede arealer ved udvalgte metrostationer, mens resten yder økonomisk støtte.  

Næste skridt vil være et koncept for virksomheder og organisationer, der omkostningsfrit ønsker at nedbringe deres CO2-aftryk. Pakkerne medbringes ganske enkelt på deltagende medarbejderes pendlerture og afleveres eksempelvis i virksomhedens reception.

Før og i forsøgsperioden kan alle, som har lyst til at medbringe pakker, tilmelde sig forsøget.