Forsøg med parkering: København vil have større udskiftning på elbil-pladser

Foto : miroslav110/Bigstock

Forsøg med parkering: København vil have større udskiftning på elbil-pladser

Som forsøg får 24 elbil-pladser i København tidsbegrænset parkering. Det skal gøre det nemmere at få strøm på elbilen.

Den tid, hvor parkeringspladserne til elbiler stod tomme hen eller blev brugt af trodsige forbrændingsmotorister, er efterhånden en saga blot i København. Tesla’er, plugin-hybrid’er og elektriske delebiler flokkes især om kommunens el-parkeringspladser med ladestandere.

For at sikre strøm til de værdigt trængende elbilister vil kommunen på forsøgsbasis indføre tidsbegrænset parkering på 24 elbil-pladser i København.

Københavns Kommune har nemlig igennem det seneste år modtaget et stigende antal henvendelser fra folk, der ikke kan komme til at lade deres elbil op, fordi pladserne er optaget i lang tid af andre elbiler, oplyser kommunen. 

»Den udfordring harmonerer dårligt med kommunens ambition om at fremme miljøvenlige transportformer, og derfor vil man gerne gøre sit til, at elbil-ejerne kan få adgang til en ladestander,« hedder det.

Kan ikke kræve opladning

Jesper Borch, der er enhedschef i Center for Parkering, siger til MobilityTech, at kommunen gerne havde indført et krav om, at bilerne skulle benytte ladestanderne for at kunne holde parkeret på de pågældende pladser.

»Vi har været i dialog med Vejdirektoratet, men meldingen lød, at der ikke er hjemmel i den nuværende lovgivning til det. I loven er det meget præcist beskrevet, hvilke typer skilte vi må benytte. Og lige nu må vi kun reservere pladserne til denne type køretøjer. Vi kan ikke udvide skiltningen til, at der også skal lades, når der parkeres, på en måde, der også kan håndhæves af vores p-vagter,« siger han.

Parkering
Illustration: Københavns Kommune

Tidsbegrænsningen gælder kun på hverdage i tidsrummet fra kl. 8-19, mens el- og plugin-hybridbiler resten af døgnet og i weekenderne må parkeres ubegrænset på pladserne.

Hvordan er I endt på tre timer?

»Der har været en dialog med de to udbydere af opladning til elbiler (Clever og E.ON, red.), og på den baggrund er vi landet på, at tre timer synes at være en rimelig periode. Vi har valgt de pladser, hvor vi ved, at der er en vis aktivitet i forvejen. Så vi vil gerne måle på, om det overhovedet giver mening. Jeg ved, at Frederiksberg Kommune også har indført en næsten tilsvarende tidsbegrænset parkering ved deres ladestandere.«

Kommunikationsansvarlig hos Clever Henrik Skyggebjerg bekræfter, at de tre timer er valgt  med ønsket om at skabe et flow på ladepladserne, så flest muligt får mulighed for at lade bilen. 

»Tre timers opladning vil give størstedelen af bilerne i dag en god og brugbar rækkevidde – og det er desuden de færreste biler, der triller ind til opladning med få procent på batteriet,« siger han.

Frederiksberg har også tidsbegrænset parkering

Frederiksberg angiver hovedtavlen på skiltene, at parkeringspladsen er reserveret til elbiler, hvilket er angivet med et ladesymbol, og på undertavlen er det desuden angivet, at parkeringen er tidsbegrænset til tre timer mellem kl. 09.00 og kl. 20.00 på hverdage. Her gælder det desuden også om lørdagen.

Forsøgsordningen skal køre i et halvt år. Derefter vil kommunen evaluere, om ordningen har virket efter hensigten. De nye regler gælder fra midten af uge 50, når de skilte, der angiver reglerne, er sat op.

Når forsøget skal evalueres, vil der være mulighed for at trække på data fra Clever og E.ON, siger Jesper Borch.

»De giver os et indtryk af, hvor meget aktivitet der har været. Samtidig vil vores parkeringsvagter kunne bidrage med deres iagttagelser.«

Ifølge Jesper Borch er der en politisk beslutning om, at kommunen kan oprette op til 1.000 parkeringspladser dedikeret til elbiler. Udrulningen skal ske i takt med, at der kommer en efterspørgsel. Ifølge de seneste tal var der i november 541 parkeringspladser til elbiler i kommunen.