Forskning: Trængselsafgift og højere p-afgifter kan også gøre gavn i mellemstore byer

Uppsala, Sverige.
Uppsala, Sverige. Illustration: mulevich/Bigstock. Se større version
Byer behøver ikke være lige så store som Stockholm og Gøteborg, før vejafgifter kan give mening i dem, viser svensk studie. Men prisen for mindre trængsel kan blive meget høj, påpeger dansk transportforsker.
27. januar 2020 kl. 05:05
errorÆldre end 30 dage

Trængselsreducerende vejafgifter, også kendt som road pricing, er især noget, vi forbinder med de store byer. Men også i de mellemstore byer kan samfundet have gavn af dem.

Afgifterne kan nemlig både være med til at reducere trængslen, men også give rum til skattelettelser, lyder det i studiet fra Statens väg- & transportforskningsinstitut, VTI.

Den svenske by Uppsala nord for Stockholm er blevet brugt som model i forskningsstudiet, hvor forskerne sætter tal på de samfundsøkonomisk mest optimale trængsels- og parkeringsafgifter.

Her tages der udgangspunkt i beregninger af rejsendes og beboernes samlede udgifter til transport.

»Uppsala oplever stor trængsel på vejene i myldretiden, hvorfor fremkommeligheden kan øges ved at indføre trængselsafgifter eller øgede parkeringsafgifter. Med bedre fremkommelighed kan rejsetider med både bil og bus forkortes,« siger Disa Asplund, som er en studiets to forfattere og forsker ved VTI i en pressemeddelelse.

I studiet hedder det, at størrelsen på et gebyr for at passere en vejbom til det indre af den svenske by Uppsala skulle være i størrelsesordenen 30 svenske kroner (20 danske kroner), i myldretiden, og 15 svenske (10 danske kroner) uden for myldretiden. 

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden