Forskning: Pop-up-cykelstier i Europa kan give årlige sundhedsfordele for 20 milliarder

Foto : AT Studio/Bigstock

Forskning: Pop-up-cykelstier i Europa kan give årlige sundhedsfordele for 20 milliarder

Midlertidige cykelstier, som der er opstået adskillige af i flere byer her under Coronakrisen, har haft en positiv indvirkning på folkesundheden. Og det er i en sådan grad, at det kan måles i kroner og ører, skriver tyske klimaforskere.

Det betaler sig at holde fast i de mange midlertidige cykelstier, som er etableret i forbindelse med Coronakrisen i en række europæiske byer. Det fremgår af en artikel fra det tyske klimaforskningsinstitut, Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC), som Forbes henviser til i denne uge.

Faktisk sparer sundhedsvæsenet i de europæiske byer samlet set op mod 20 milliarder kroner om året, hævder forskerne, som bruger historiske data fra 106 europæiske byer til at fastslå, hvor meget folk transporterer sig på cykel i perioden. Og der har i alt været tale om en stigning på 7 procent. 

»I gennemsnit er der etableret 11,5 kilometer midlertidige cykelstier i hver by, og hver kilometer sti har fået andelen, der cykler i en by, til at stige med 0,6 procent. Vi vurderer, at det giver sundhedsfordele for 3 milliarder dollar (19 milliarder kroner, red.),« skriver forfatterne Sebastian Kraus og Nicolas Koch.

Forskning fra Preventative Medicine in 2018 anslår, at én kilometer på en cykel genererer sundhedsfordele for knap fire kroner.

2315 kilometer cykelsti 

Ifølge tal fra den europæiske cykelunion European Cyclists’ Federation (ECF) har der været tilsagn fra byer i Europa om at bygge i alt 2315 kilometer midlertidige cykelstier under Coronakrisen. 1000 kilometer cykelsti er foreløbig kommet på plads, oplyser ECF.

Herhjemme har vi ikke set lignende initiativer, men måske er der alligevel en del at udrette. 

Hilda Rømer Christensen og Michala Hvidt Breengaard, som er henholdsvis lektor og postdoc i sociologi, skrev torsdag i Information, at Coronakrisen har gjort sit til at få danskere i alle aldre tilbage på cyklerne. 

Og der findes “rigtig mange fine initiativer og projekter rundt omkring”, lyder det, som især henvender sig til fritidscyklister og turister, for eksempel de afmærkede cykelruter langs de danske kyster.

Står skidt til med cykelstier uden for byerne 

Men når skribenterne drager rundt i sommerlandet på cykel, oplever de, at det mange steder står “rigtig dårligt til”.

»Som daglige cyklister i København undrer vi os over den manglende prioritering af cykelinfrastruktur i det landlige Danmark. Københavnerne har taget cyklen til sig som dagligt transportmiddel godt hjulpet af en stadigt mere cykelvenlig infrastruktur, men Danmarks brand som cykelnation klinger hult, når vi cykler ud af de større byer«.

Cyklistforbundet: Vi skal turde begrænse biltrafikken

Direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam skrev i maj måned i Altinget, at vi også i Danmark kan skabe enorme fremskridt i forhold til sundhed og miljø, hvis vi efter Coronakrisen tør begrænse personbiltransporten i de nære byområder. Politikerne skal sætte gang i investeringer, der fremmer det at cykle og gå i hverdagen.

»Selvfølgelig er det realistisk; ikke mindst fordi vi ved, at 46 procent af de beskæftigede danskere har under 10 kilometer på job. Så det er bestemt realistisk at få flere til at vælge cyklen til i hverdagen. Især hvis vi begynder at tage det alvorligt, at overraskende mange cyklister desværre føler sig utrygge og udsatte i trafikken,«  skriver Klaus Bondam.