Forskning: Kæmpelastbiler kan nedbringe trængsel og CO2

Schenker
Illustration: Schenker. Se større version
Man kan kraftigt reducere tomvognskørsel og brændstofforbrug fra godstransport på vejene ved at tillade længere vogntog, konkluderer AAU-forskere. En af taberne vil være jernbanen.
27. september 2021 kl. 05:38
errorÆldre end 30 dage

Større lastbiler er en billig og effektiv vej til at nedbringe CO2-udledningen fra transportsektoren.

Det konkluderer forskere fra Aalborg Universitet i en forskningsartikel bragt i tidsskriftet Sustainability.

Lastbilerne fylder mere og mere på de danske veje. Det er ikke bare en hovedpine for andre trafikanter, men også skidt for klimaambitionerne. Men ved at øge den tilladte længde på et lastvognstog fra de nuværende 25 meter til i hvert fald 32 meter, så det er muligt at koble to sættevogne på lastbilen, kan der spares på antallet af kørte kilometer og dermed brændstof.

Resultatet vil være en reduktion i CO2-udledningen på 5-15 procent, afhængig af hvilke begrænsninger der tages med i beregningerne, lyder konklusionen.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.