Forskere: Heller ikke hybridbiler fra BMW i Danmark lever op til grønt stempel

BMW
Illustration: BMW. Se større version
Over 60 procent af de danske BMW-ejere lader deres plug-in hybridbiler dagligt, lød det fredag fra BMW. Men bilernes strømforbrug indikerer, at de ikke er grønne i praksis.
26. november 2021 kl. 15:22
errorÆldre end 30 dage

Når danskerne køber plug-in hybridbiler i det såkaldte premium-segment, er BMW det foretrukne bilmærke, lød det fredag fra BMW Danmark.

Samtidig lyder det fra importøren, at de danske BMW-ejere bruger deres plug-in hybrider på den “tilsigtede måde", hvilket vil sige regelmæssig opladning, ifølge anonymiserede data.

Remote video URL

Men bilerne er ikke grønne i praksis af den grund, lyder det fra professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau, der sammen med lektor på DTU Anders Fjendbo Jensen har set nærmere på tallene.

Læs også: Eksperter: Skatteministeriets tal bekræfter, at danske plug-in hybridbiler ikke er grønne

BMW oplyser således til MobilityTech, at bilerne i gennemsnit lader 85,6 kWh per 1.000 km. 

Og det strømforbrug indikerer, at den tyske bilproducents biler overvejende kører på benzin i Danmark.

»Hvis man sammenholder det med testtal fra FDM, for en X2- og X5-model, når man frem til, at bilerne udleder langt mere CO2 end angivet af producenten selv,« siger Mogens Fosgerau.

BMW oplyser i sin pressemeddelelse fredag, at der er indsamlet tal for alle danske BMW plug-in-hybrider i 2. kvartal 2021. 

Hvis udgangspunktet er, at alle de BMW-biler i BMW's datasæt var en X2, som den FDM testede i maj måned i år, ville de ligge over CO2-forbruget for den gennemsnitlige personbil solgt i Danmark, sådan som de i praksis bliver ladt op. 

Langt over grænsen

Hvis der udelukkende var tale om den store SUV, X5, i en opladelig hybridversion, ville bilerne udlede næsten dobbelt så meget CO2 som en gennemsnitlig personbil solgt i Danmark, viser beregningerne fra Mogens Fosgerau og Anders Fjendbo Jensen.

»Uanset om det er den ene eller den anden, ligger de to biler langt over grænsen for, hvad man i registreringsafgiften kalder en grøn bil, altså langt over grænsen i forhold til at være berettiget til en grøn rabat, hvis den praktiske brug af bilerne blev lagt til grund for registreringsafgiften,« siger Mogens Fosgerau.

Dermed kan debatten om, hvorvidt danske plug-in hybridbiler skulle adskille sig nævneværdigt fra bilerne i andre lande, hvor de ifølge store internationale undersøgelser udleder langt mere CO2 end angivet, efterhånden godt forstumme. 

»Det her er konkrete erfaringstal fra Danmark, om hvordan bilerne bliver brugt i praksis. Så politikerne kan ikke længere sige, at vi ikke har danske tal eller noget, der modsiger, at bilerne skulle være grønne i lovens forstand. Det har vi nu«.

Mandag skrev vi, at tal fra ladeoperatøren Clever ligeledes bekræftede billedet af, at bilerne ikke kører nok på strøm til at kunne betragtes som grønne. Tallene viser, at bilerne i gennemsnit lades op hver dag på Clevers netværk. 

Men selvom plug-in hybridbilerne på Clevers netværk lader næsten hver dag, er det stadig ikke nok til at vaske deres sorte stempel af i praksis.

Mogens Fosgerau understreger, at det ikke i sig selv er nok at vide, hvor ofte hybridbilerne lader op. Der er brug for konkret viden om, hvor meget benzin der bliver brugt pr. kilometer. 

»Men med de tal, som BMW har valgt at oplyse, kan man stadig godt regne sig frem til, hvor meget CO2 de udleder pr. kilometer i gennemsnit. Og det er altså langt fra de 50 gram pr. kilometer, som man i registreringsafgiften har som forudsætning for at kunne få rabatten«.

Efterspørger flere tal

Også Semler har fredag offentliggjort tal, der baserer sig på anonymiserede data fra Semler Gruppens selskab Connected Cars. Tallene viser, at importørens plug-in hybridbiler oplades i gennemsnit 16-17 gange i løbet af en måned.

Men det var fredag ikke muligt at få uddybet, hvad bilernes brændstofforbrug er, eller hvor meget strøm bilerne typisk forbruger. 

Hos Rådet for Grøn Omstilling har seniorrådgiver Jeppe Juul nu også bedt om at få tilsendt flere tal fra Semler, skriver han på Twitter.

Remote video URL
Fakta:

BMW Danmark præsenterede fredag en række anonymiserede data, der viser, at mere end 60 procent af de danske BMW-ejere lader bilen dagligt.

Tallene er indsamlet for alle danske BMW plug-in-hybrider i 2. kvartal 2021.

MobilityTech har i den forbindelse fået tal fra BMW Danmark om det gennemsnitlige strømforbrug fra bilerne og bedt to transportforskere om at regne på tallene med udgangspunkt i FDM's test af to BMW-plug-in hybridbiler.

Ifølge FDM’s test af X2 er bilen i praksis i stand til at køre 38 kilometer på en opladning fra det 10 kWh store batteri. På et tomt batteri målte FDM benzinøkonomien til 14,7 km pr. liter. Med et forbrug på 85,6 kWh pr. 1000 kilometer, som er det, BMW PHEV’erne i gennemsnit lader, svarer det til, at bilen kører 325 kilometer på el pr. 1000 kilometer.

Det betyder, at BMW X2 udleder 110 gram CO2 pr. kilometer i praksis sammenlignet med producentens påstand om 39 gram CO2. 

Ifølge FDM’s test af X5 er bilen i praksis i stand til at køre 62 kilometer på en opladning fra det 24 kWh store batteri. På et tomt batteri målte FDM benzinøkonomien til 9,4 km pr. liter. Med et forbrug på 85,6 kWh pr. 1000 kilometer svarer det til, at bilen kører 221 kilometer på el pr. 1000 kilometer.

Det betyder, at BMW X5 udleder 199 gram CO2 pr. kilometer i praksis sammenlignet med producentens påstand om 28 gram CO2.

Beregninger: Mogens Fosgerau, Anders Fjendbo Jensen

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.