Forskere: Derfor betaler vi gerne en formue for at eje en bil

27. september 2021 kl. 05:332
Illustration af bil.
Illustration: Ingeniøren.
Bilister værdsætter at eje en bil mere, end hvad bilen koster i kroner og ører, og det står i vejen for en bæredygtig omstilling af transportsektoren, lyder det i en ny forskningsartikel.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vi elsker biler. Men hvor højt elsker vi biler? Hvad tåler et sæt bilnøgler sammenligning med? En rulle toiletpapir?

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
5. november 2021 kl. 09:21

Undersøgelsen gælder amerikanske forhold - gælder ikke europæiske forhold - og slet i ikke i fremtiden. I Danmark leaser ganske mange bil - og ejer den ikke længere. Vi er begyndt med car sharing, men det fungere ikke optimalt - FORDI staten og kommunerne ikke spiller med. Manglende parkeringspladser er nok det største problem. Staten og kommunerne prøver at beskytte deres kollektive trafik mod "konkurrenter" - men vi har med en ikke tidssvarende kollektiv trafik at gøre - den duede for 100 år siden, ikke i dag og slet ikke i fremtiden.

1
27. september 2021 kl. 12:41

Spændende rapport fra USA. Desværre har man i USA ikke reelle alternativer til bilejerskab for at være mobil.

Enig i at en Europæisk pendant til undersøgelsen derfor vil være relevant.

Herhjemme har Danmarks Statistik vist at der er en sammenhæng med bilejerskab og mængden af tilgængelig offentlig transport inden for 500 m. fra bopæl. Er der mere end 10 afgange per time og både skinner og bus er der kun 39% af befolkningen, der vælger alligevel at eje bil, hvorimod 61% udelukkende benytter sig af mobilitet som en service. Er der ingen offentlig transport indenfor 500 m vælger 80% at eje en eller flere biler. Udbuddet af alternativer til at eje og bruge bil til al mobilitet har således indflydelse på vores "trang" til at købe en bil.

Min væsentligste grund til ikke at eje en bil er dog mere at jeg kan få fat i en delebil de (få) gange i løbet af året hvor primært cyklen og sekundært kollektiv transport ikke er praktisk. Her får jeg så mit "køre bil" fix.