Tesla mener, at selskabet med sine otte kameraer, en radar og 12 ultrasoniske sensorer i en bil med Autopilot har rustet bilerne til at være selvkørende.
Tesla mener, at selskabet med sine otte kameraer, en radar og 12 ultrasoniske sensorer i en bil med Autopilot har rustet bilerne til at være selvkørende.

Foto : Tesla

Forbrugerorganisation: Uheld vidner om alvorlige problemer med Teslas førerassistent

Førerassistentsystemet i den nye Tesla Model 3 var aktivt, da en mand blev dræbt i sin bil af et sammenstød med en sættevogn på en amerikansk motorvej i marts måned. Amerikanske Consumer Reports mener, at der er behov for omgående handling fra Teslas side.
Det hedder ganske vist en autopilot, men et avanceret førerassistentsystem, også kendt som ADAS, som man finder i en ny Tesla, må endelig ikke forveksles med en bil, der kan køre selv. I hvert fald ikke endnu.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om 'Autopilot'

Autopilot består ifølge Tesla af følgende funktioner: 

  • Traffic Aware Cruise Control – den adaptive fartpilot. 
  • Autosteer – vognbaneassistent.
  • Auto Lane Change – skifter selv vognbane, når blinklys aktiveres.

Disse funktioner er standard, mens den såkaldte 'fuldt selvkørende funktion' er ekstraudstyr og koster 50.000 kroner. Den inkluderer:

  • Navigate on Autopilot: Automatisk kørsel fra motorvejstilkørsel til motorvejsfrakørsel, inklusive sammenfletninger og overhaling af langsommere biler.
  • Autopark: Både parallel og vinkelret parkering.
  • Summon: Din parkerede bil kommer og finder dig på parkeringspladsen. Det gør den virkelig.

Senere i år kan Teslaen efter sigende også leveres med:

  • Genkendelse og overholdelse af trafiklys og stopskilte.
  • 'Automatisk kørsel i byen', som Tesla kalder det.

 Kilde: Tesla.