Førerløse S-tog til Helsingør: Automatisering kan aflive regionaltog på Kystbanen

Banedanmark
Illustration: Banedanmark.
På lokal- og regionalstrækninger kan automatisering spare op til 45 procent energi og øge kapaciteten, forudsiger baneleverandør.
20. juni kl. 05:27

I løbet af de næste 15 år skal de københavnske S-tog automatiseres, og i den forbindelse undersøger Banedanmark, DSB og Trafikstyrelsen, om den førerløse S-togsdrift kan udvides til at dække Kystbanen mellem København og Helsingør.

På nuværende tidspunkt er flere løsninger i spil. Enten kan den nuværende S-togslinje udvides, eller også skal alle spor nord for København omlægges til S-togsdrift, hvilket altså vil betyde en afvikling af den regionale togtrafik på strækningen.

Begge dele vil ifølge Transportministeriet medføre »betydelige omkostninger til ombygningen og en længere periode uden togdrift på Kystbanen«.

Der er imidlertid også gevinster ved automatisering. Det fortæller Benoit Bienfait, som er ekspert i automatiseret togdrift hos jernbaneleverandøren Alstom. 

»Den vigtigste effekt er en reduktion af energiforbruget. Men kapaciteten bliver også øget. Det element af tilfældighed, som et menneske giver til rejsetiden, bliver reduceret, og dermed kan man fjerne den reservetid, der er lagt ind i tidsplanen. Samtidig kan togene køre tættere på hinanden, eftersom man ikke er begrænset af togførerens reaktionstid. Det betyder, at du kan have flere tog på sporene, uden at du behøver udvide infrastrukturen,« siger Benoit Bienfait.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
22. juni kl. 07:42

Det der er behov for er et Regio-S tog - et tog af lidt højere standard end S-togene, men med flere døre end de kommende IC5 for hurtigere passagerudveksling. Muligvis også en anden gearing så tophastigheden måske kun er 120 eller 160 km/t men accelerationen bedre. Det kunne højst sandsynligt løses med en let modificeret variant af de kommende IC5 så DSB reelt ikke introducerer en ny togmodel, men blot en variant. Disse tog kunne så køre i et lukket system imellem Helsingør og Roskilde og ingen ombygninger ville være nødvendige. Samme togtype kunne måske også benyttes i nogle togsystemer omkring Århus.