Flere hundrede kom sidste år til skade på elløbehjul - mange af dem alvorligt

Foto : TIER

Flere hundrede kom sidste år til skade på elløbehjul - mange af dem alvorligt

Der er nu kommet tal på, hvor mange der slår sig efter mødet med el-løbehjul på dansk grund. Undersøgelsen fra Region Hovedstaden viser blandt andet, at brugerne ofte er alkoholpåvirket, når de kører på dem.

Næsten 300 kom i 2019 til skade i ulykker med el-løbehjul. Mange falder i soloulykker, bruger ikke hjelm, og i en del tilfælde har der været tale om voldsomme skader så som kraniebrud. Mere end en tredjedel af dem, der er kommet til skade, har været berusede eller på stoffer.

Det viser en opgørelse over antallet af ulykker i Hovedstadsområdet, baseret på det antal gange akutberedskabet har sendt ambulancer ud eller har henvist til akutmodtagelserne i Region Hovedstaden efter opkald på 112 eller Akuttelefonen 1813.

Forskerne bag opgørelsen udgav i juli 2019 en forskningsartikel. Siden da er ulykkerne blevet værre, og 66 procent bliver nu hentet af ambulance, hvor dette var tilfældet for 47 procent i den første halvdel af 2019.

»Tallene fra Hovedstaden bekræfter, hvad man kan sige sig selv, nemlig at disse løbehjul er livsfarlige, når man ser på deres mangel på stabilitet, hastighed, bremseevne og andet. Det kan ikke gå hurtigt nok med at få sat en prop i denne forsøgsordning,« siger trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann til Berlingske.

Læs også: Overlæger: Gør cykelhjelme til el-løbehjul lovpligtige

Alkohol, stoffer og uden hjelm

I alt 256 personer på el-løbehjul og 27 fodgængere er blevet ramt af eller faldet over et løbehjul. Samlet er der sket en stigning i antallet af uheld mellem første og andet halvår af 2019 på knap fire procent.

Af dem, der blev ramt af eller er faldet over et løbehjul, har der været en udvikling til det værre, hvor fem ud af 27 personer, der er kommet uforvarende til skade, har været »svært« eller »meget svært« tilskadekommet. Dette gælder for 57 ud af 256 tilskadekomne el-løbehjulsførere, konkluderer forsker Nikolaj Blomberg fra Akutberedskabet.

Alkohol og stoffer spiller en stor rolle hos over en tredjedel af dem, der er kommet til skade.

Langt størstedelen, knap ni ud af 10, falder i soloulykker, mens ni personer er kollideret med et andet køretøj. I kun 2,7 procent af uheldene havde føreren hjelm på. Der har været ti tilfælde af kraniebrud, og der er registreret 47 tilfælde af forskellige former for brud og skuldre, der er gået af led samt tandskader.

Det er primært folk i aldersgruppen 26-40 år, der kommer til skade, heraf flest kvinder. Turister udgør 14,5 procent af alle tilskadekomne.

Der er sket en ændring i forhold til, at der i første halvår af 2019 var flest uheld om aftenen, mens de fleste uheld i sidste halvår er sket om dagen.

Læs også: Tysk miljøagentur: Elløbehjul giver ingen miljøgevinst

Samme regler som for cykler

Den 17. januar 2019 trådte en forsøgsordning i kraft, der for første gang tillod kørsel på el-løbehjul på cykelstierne. Denne forsøgsordning er nu i gang med at blive evalueret.

Der er samme krav til lygter og reflekser samt regler for kørsel, som der er for cykler, og et elløbehjul må køre op til 20 km/t ved egen kraft, hvilket svarer til hastigheden for cyklister.

Personer skal være fyldt 15 år for at køre på et el-løbehjul. Men børn under 15 år kan dog køre på el-løbehjulene, hvis de ledsages af en myndig person eller på skiltede lege- og opholdsområder.