FDEL: 500 ladepladser rækker langt i Aarhus Kommune

Aarhus Kommunes klimachef overvurderer behovet for ladepunkter i Aarhus Midtby, lyder det fra elbilforeningen FDEL.
Brødtekst

Aarhus Kommune har som mål, at 40 procent af bilerne i kommunen i 2030 skal køre på el. MobilityTech beskriver 19. august, hvordan Aarhus Kommune planlægger at gøre klar til de mange elbiler. Som et første skridt er der planer om at etablere 1-3 lynladestationer med hver op til 10 ladepunkter. Sideløbende hermed vil kommunen analysere behovene for yderligere udbygning.

I Elbilforeningen FDEL støtter vi fuldt op om kommunens ambitioner. Vi vil dog råde kommunen til at gentænke ideen om de dyre lynladestationer.

Elbilisternes præferencer når det gælder opladning af elbilen er meget klare og er for nylig blevet bekræftet af foreningens årlige medlemsundersøgelse:

Elbilister vil generelt helst lade, når bilen alligevel holder stille. Dvs. om natten, ved arbejdspladsen eller ved indkøb og andre ærinder - det, vi kalder convenience charging. Det foregår primært ved normalladere (11-22 kW AC). Hurtigladning og lynladning (50-350 kW DC) er beregnet til brug på langtur, og elbilisterne er helst fri for at skulle opsøge en lynlader i hverdagen.

Hvis Aarhus Kommune vil lykkes med at få byens bilister til at vælge en elbil, skal kommunen derfor prioritere normalladere ved boliger, arbejdspladser, indkøb og fritidsaktiviteter. Så er det nemt og overskueligt for borgerne at skifte til elbil, og de skal ikke afsætte ekstra tid til at få bilen ladet op.

Lynladere er mest relevant for erhvervstransporten

Den gode nyhed er, at der ikke skal så meget til!

Ifølge artiklen i MobilityTech er kommunens klimachef Henrik D. H. Müller bange for, at det kræver 5000 ladestandere, hvis midtbyens 10.000 bilister uden mulighed for hjemmeladning skal over på el. Det er heldigvis forkert.

En typisk personbil kører omkring 50 kilometer om dagen, kortere i hverdagen. Opladning til 50 kilometers kørsel kan klares på 1-2 timer ved en normallader. Det betyder, at de 122 parkeringspladser med lademulighed, som kommunen allerede råder over i midtbyen, kan betjene 2-3000 elbiler, hvis de udnyttes optimalt, og måske 1000 med en mere realistisk udnyttelse.

Så 4000 elbiler i 2030 (40 procent af de 10.000) vil kunne klares med ca. 500 reserverede ladepladser med 250 dobbeltladere. Altså langt færre end de 5000 ladere, som klimachefen taler om.

Det er spændende og en god idé at eksperimentere med store lynladestationer med mange ladepunkter og batteribackup. Men de er mest relevante for erhvervstransporten, især taxaer, håndværkerbiler og busser. Hvis de skal være med til at flytte private bilister til el, skal de placeres nær indkøbscentre og andre steder, hvor man naturligt tilbringer 20-60 minutter.

I boligområderne i midtbyen bør man satse på normalladere, hvis borgerne skal vælge elbil. Her bør man starte med at sørge for, at de ladepunkter, der allerede findes, bliver reelt tilgængelige, dvs. forbeholdt elbiler under opladning. Det vil allerede gøre en stor forskel.