Fareopbremsninger har givet DSB’s nye eltog en svær start

DSB, Vectron, eltog
DSB har modtaget Vectron-lokomotiv nummer 1000. Det er DSB’s 32. ud af 42 bestilte lokomotiver. For DSB har det at modtage Vectron nummer 1000 været et bevis på, at man her har valgt et "gennemprøvet og bredt anerkendt materiel, der anvendes i mange andre lande i Europa". Illustration: Andreas Raun Rosendahl. Se større version
Gamle signaler har været med til at give DSB's nye Vectron-lokomotiver en vanskelig start på de danske jernbaner. Men en løsning skulle nu være på trapperne.
15. november 2021 kl. 10:34
errorÆldre end 30 dage

DSB's nye lokomotiver, fra tyske Siemens Vectron, blev ifølge selskabet blandt andet valgt, fordi de har vist sig meget pålidelige og kun skal til eftersyn ved hver 37.500 kilometer, hvorimod de ældre lokomotiver skal til eftersyn hver 5.000 kilometer.

Men pålideligheden er endnu ikke til at få øje på i DSB’s seneste månedsrapportering til Transportministeriet, hvor selskabet gør status på driften af DSB’s togsæt.

Her fremgår det, at der i øjeblikket ikke er langt imellem de tekniske problemer på Vectron-togsættene, som medfører forsinkelser i driften.

Få fuld adgang til MobilityTech

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.