Færre skal dø i trafikken – men hvordan?

Når den nye handleplan for trafiksikkerhed skal udarbejdes, bør fokus især være på adfærden på vejene, de demografiske forskydninger og de unge, der er overrepræsenteret i ulykkestatistikerne, skriver Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, i dette synspunkt.
Brødtekst

Lige nu arbejder en lang række myndigheder, organisationer, foreninger samt eksperter og fagfolk på at få landet en ny handlingsplan for trafiksikkerheden i Danmark. Det er et arbejde, der i høj grad kan få indflydelse på, hvor sikker trafikken bliver for os alle i de kommende år.

I 2019 omkom 199 mennesker i trafikken. 1822 mennesker kom alvorligt til skade, og årligt ender flere end 30.000 personer på skadestuerne som følge af en ulykke i trafikken. De mange trafikulykker rammer den enkelte og deres familier hårdt, og undersøgelser har vist, at mange af de trafikskadede personer kæmper med både fysiske, mentale og økonomiske smerter i mange år efter ulykken. Også de samfundsøkonomiske omkostninger ved trafikulykker er betydelige. Med det aktuelle antal dræbte og tilskadekomne i trafikken beløber de samlede samfundsmæssige omkostninger sig til mere end 17 milliarder kroner – hvert år! 

Derfor har alle en stor interesse i, at trafikken bliver mere sikker. Hvordan det skal ske, er noget, som Færdselssikkerhedskommissionen netop nu er ved at se på. Det arbejde skal munde ud i en ny handlingsplan, der sætter retningen for, hvordan vi når målet. 

Ny handleplan for trafiksikkerhed

Rådet for Sikker Trafik er med i det arbejde sammen med blandt andre ministerier, Vejdirektoratet, Rigspolitiet, Færdselsstyrelsen, Kommunernes Landsforening og interesseorganisationer som FDM, Cyklistforbundet og mange flere. Det er et arbejde, som berører mange mennesker.

I 2018 svarede knap 30 % af danskerne i en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik, at de kender en person, der inden for de sidste fem år var kommet alvorligt til skade i trafikken.

Der er altså ingen tvivl om, at trafikulykker rammer for mange, og at de rammer hårdt. Derfor er der i Danmark en bred forståelse og anerkendelse af, at antallet af ulykker skal ned. Vi vil ikke acceptere, at Emma eller Noah risikerer at ende i en kørestol eller det, der er endnu værre, fordi de blev kørt ned, da de skulle i skole eller på arbejde. 

Fokus på unge og ældre

Men hvordan får vi så gjort trafikken mere sikker? For Rådet for Sikker Trafik er der ingen tvivl om, at det er vigtigt, at vi også fremadrettet får påvirket adfærden på vejene. Høj fart, manglende orientering, uopmærksomhed, alkohol etc. er skyld i alt for mange ulykker, der kunne have været undgået. Samtidig står vi overfor en demografisk udvikling, hvor der kommer flere og flere ældre. Det spejler sig i ulykkesstatistikken. Og selv om antallet af dræbte unge i trafikken er faldet, så er de unge stadig overrepræsenteret i trafikulykkerne. Så der er altså nok at tage fat på, hvis vi skal gøre trafikken mere sikker.

For at sikre, at det sker, er det vigtigt, at vi har Færdselssikkerhedskommissionen. Arbejdet i kommissionen hviler på en stolt, dansk tradition, hvor man samarbejder om at nå det fælles mål, at hver ulykke er én for mange. 

Hvor man i andre lande har oplevet, at forskellige interessegrupper har stået og nærmest råbt ad hinanden for at placere skyld for ulykkerne i trafikken, så har vi i Danmark siden 1988 sat os omkring det samme bord i Færdselssikkerhedskommissionen og i fællesskab forsøgt at skabe løsninger. Den indsats har været med til at sikre, at Danmark befinder sig i top-5, når vi ser på, hvor trafikken er mest sikker i Europa.

Men vi er ikke i mål endnu, når tusinder hvert år stadig rammes af trafikulykker. Derfor bliver det både spændende og afgørende for trafiksikkerheden i årene der kommer, når Færdselssikkerhedskommissionen senere i år kommer med sit bud på, hvordan vi lykkes med at gøre trafikken mere sikker for os alle.

Vi i Rådet for Sikker Trafik mener, at vi skal være ambitiøse. Efter vores opfattelse bør målet være, at der i 2030 skal være under 100 dræbte i trafikken hvert år.