EU-regler spænder ben for Teslas avancerede førerassistent

Amerikanske Teslas elbiler går som varmt brød på det danske marked. Men danske forbrugere får som følge af europæiske regler ikke det fulde potentiale af selskabets avancerede førerassistent, Autopilot.
Med et hårdt tryk på højre ratstammekontakt aktiveres den adaptive fartpilot i den Tesla Model 3, MobilityTech har fået lov at låne en uges tid. To lette tryk på selvsamme kontakt aktiverer Teslas avancerede Autopilot-funktion.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Mens vi venter på den selvkørende bil: Førerassistenter i overhalingsbanen

Teslas Autopilot er et eksempel på et såkaldt ADAS-system "Advanced Driver Assistance Steering System", også kendt som »avancerede førerassisterende styreapparat« eller slet og ret en førerassistent

Systemet hjælper føreren med at styre køretøjet, men føreren skal hele tiden have den primære kontrol over køretøjet. Det omfatter en eller begge af disse funktioner, som defineret i aftaleteksten fra EU:

2.3.4.1. »styrefunktion med automatiske kommandoer (ASCF)«: den funktion i et avanceret elektronisk kontrolsystem, hvor aktiveringen af styreapparatet kan afhænge af en automatisk evaluering af signaler, der genereres i køretøjet, eventuelt sammen med passive infrastrukturelementer, så der skabes en kontrolhandling for at hjælpe føreren.

2.3.4.1.1. »ACSF i kategori A«: en funktion, der fungerer ved en hastighed på maksimalt 10 km/h for at hjælpe føreren efter behov ved lav hastighed eller parkeringsmanøvrering.

2.3.4.1.2. »ACSF i kategori B1«: en funktion, som hjælper føreren med at holde køretøjet inden for den valgte bane ved at påvirke køretøjets laterale bevægelse. 

2.3.4.1.3. »ACSF i kategori B2«: en funktion, som initieres/aktiveres af føreren, og som holder køretøjet inden for sin bane ved at påvirke køretøjets laterale bevægelse i længere tid uden yderligere førerkommando/bekræftelse.

2.3.4.1.4. »ACSF i kategori C«: en funktion, som initieres/aktiveres af føreren, og som kan udføre en enkelt lateral manøvre (f.eks. vognbaneskift), når det beordres af føreren.

2.3.4.1.5. »ACSF i kategori D«: en funktion, som initieres/aktiveres af føreren, og som kan indikere muligheden for en enkelt sideværts manøvre (f.eks. vognbaneskift), men som kun udfører denne funktion efter bekræftelse fra føreren.

2.3.4.1.6. »ACSF i kategori E«: en funktion, som initieres/aktiveres af føreren, og som løbende kan bestemme muligheden for en manøvre (f.eks. vognbaneskift) og fuldføre disse manøvrer i længere perioder uden yderligere førerkommando/-bekræftelse.