Kommissionen forventer, at de foreslåede sikkerhedsforanstaltninger vil være med til at redde over 25.000 menneskeliv, og gøre at mindst 140.000 alvorlige kvæstelser undgås inden 2038.
Kommissionen forventer, at de foreslåede sikkerhedsforanstaltninger vil være med til at redde over 25.000 menneskeliv, og gøre at mindst 140.000 alvorlige kvæstelser undgås inden 2038.

Foto : jossnat/Bigstock

EU klar med kompromis: Hastighedsbegrænsning i biler bliver valgfri

Med nye regler bliver teknologien intelligent hastighedstilpasning gjort obligatorisk i nye biler i EU. Det bliver dog valgfrit at benytte den, og det er godt nyt, for teknologien er stadig umoden, mener den internationale bilorganisation FIA.
Er det en del af glæden ved selv at køre sin bil, at hastighedsgrænsen i ny og næ kan overskrides? Eller kan vi lige så godt vænne os til, at personbiler i fremtiden ikke blot kører selv, men også overholderne reglerne?
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.

Fakta om de nye regler.

De nye obligatoriske sikkerhedsforanstaltninger inkluderer (se hele listen her):

  1. For biler, varevogne, lastbiler og busser: advarsel, hvis føreren udviser sløvhed eller distraktion (f.eks. på grund af brug af smartphone under kørslen), intelligent hastighedstilpasning, sikkerhed under bakkørsel med kameraer og sensorer, og apparat til registrering af data i tilfælde af uheld (en såkaldt "black box").

  2. For biler og varevogne: vognbaneassistance, avanceret nødbremsesystem og forbedrede, kollisionstestede sikkerhedsseler.

  3. For lastbiler og busser: udførlige krav med henblik på at forbedre lastbil- og buschaufførers direkte udsyn samt fjerne døde vinkler og installation af systemer foran og på siden af køretøjet med henblik på at påvise og advare om sårbare trafikanter, især når køretøjerne drejer.