Der er lagt op til, at EU-Kommissionen skal kunne vedtage tekniske krav til selvkørende bilers sikkerhedssystemer, herunder krav til styresystemer, kollisionsdatarekordere samt formater til udveksling af data.
Der er lagt op til, at EU-Kommissionen skal kunne vedtage tekniske krav til selvkørende bilers sikkerhedssystemer, herunder krav til styresystemer, kollisionsdatarekordere samt formater til udveksling af data.

Foto : Akarat Phasura/Bigstock

EU foretrækker wifi-standard til C-ITS

Lige nu arbejder EU-Kommissionen på at fastlægge nye bestemmelser for C-ITS. Reglerne, der kan være på vej allerede i år, er gode nyheder for bilproducenter som Volkswagen og Renault, som ønsker den wifi-baserede standard ITS-G5.
EU-Kommissionen ser foreløbig ud til at satse på wifi-teknologi, når de tekniske krav til connected vehicles i Unionen skal fastsættes. Det er gode nyheder for bilfabrikanterne Volkswagen og Renault, som har satset på den wifi-baserede ITS-G5 teknologi i deres biler, mens det er lidt af en begmand for Daimler og Ford, som satser på den mobile standard C-V2X.
Vil du have fuld adgang til MobilityTech?

MobilityTech er for professionelle, der arbejder med transport og trafik. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske og digitale løsninger til at fremme effektiv, sikker og miljørigtig transport af personer og gods.